Tyngre for TV 2

Etter at TV 2 var landets største TV-kanal i andre kvartal, har kanalen gått på en smell i høst.

Kvinne ser på TV2 - Foto: iStockphoto

For året som helhet har kanalen en nedgang i markedsandel på drøyt 7 prosent. Tall fra TNS Gallup viser blant annet at TV 2 har hatt stor tilbakegang i seergruppene mellom 12 og 39 år.TV 2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy sier til Bergens Tidende at forklaringen er at det har kommet flere nisjekanaler som henter seere blant annet fra TV 2.Han regner med at 2009 blir et tøft år, og kanalen har redusert forventningene til reklameinntekter. Dessuten planlegger TV 2 å ta betalt av dem som vil se på sendingene fra neste år, når konsesjonstiden er ute.Tallene for markedsandeler mellom TV-kanalene viser at NRK fortsatt var størst i 2008, men folk tar i økende grad i bruk nisjekanaler.Blant de største TV-kanalene har TV3 passert TV Norge i seeroppslutning i 2008, går det fram av tallene for året som helhet. (©NTB)