Kaffe før trening lindrer muskelsmerte

Et par kopper kaffe før trening virker ikke bare oppkvikkende, men kan også redusere ubehag i muskler.

Publisert 5. april 2009 kl. 09.53
Oppdatert 15. des. 2013 klokken 16.06
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 146 ord
Foto: Scanpix
Et par kopper kaffe før trening virker ikke bare oppkvikkende, men kan også redusere ubehag i muskler, konstaterer amerikanske forskere.Både faste kaffedrikkere og de som vanligvis holder seg unna drikken, kan bli mindre sensitive for smerter i lårmusklene om de drikker et par kopper kaffe før trening, skriver forskning.no.- Koffein virker på et system i hjernen og ryggmargen som er tungt involvert i å behandle smerte, sier professor Robert Moti ved University of Illinois.De amerikanske forskerne presenterer sine funn i siste utgave av International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism.En tidligere studie har vist at inntak av kaffe eller annen koffeinholdig drikke samtidig som man spiser karbohydrater, kan hjelpe musklene med å bygge seg opp etter hard trening.Koffein var tidligere å finne på dopinglista til Den internasjonale olympiske komité (IOC), men ble i samråd med World Anti-Doping Agency (WADA) fjernet fra lista i 2004. (©NTB)