Mot nye høyder

- Hadde noen sagt til meg i 2002 at jeg skulle stått her og tatt imot vårt første av i alt 42 egne fly, så hadde jeg ledd høyt, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian. Og ler høyt.

Kultur

Vi befinner oss i Seattle på USAs vestkyst. Det er midten av august, og vi skal bivåne Norwegian Air Shuttles overrekkelse av det første egeneide flyet fra flyprodusenten Boeing. - Dette er en viktig milepæl, fortsetter han og ser med stolthet og beundring på det splitter nye flyet av typen Boeing 737-800, som har fått navnet Erik Bye. Men det er et lite skår i gleden. Norwegians avgang DY 8738 Seattle-Oslo, som skal frakte Norwegians leder samt et knippe medarbeidere og VIP-gjester, har blitt utsatt grunnet sertifiseringsproblemer. Papirarbeidet som følge av uregelmessighetene mellom amerikanske og europeiske luftfartsmyndigheter gjør at Kjos står i fare for å komme for sent hjem til kona Gerd Helenes 60-årsdag.Flying start. Siden oppstarten for syv år siden med seks fly og fire ruter har Norwegian økt antall fly til 45. Nå trafikkerer lavprisselskapet hele 178 ruter til 84 destinasjoner. Selskapet er rangert som Skandinavias nest største flyselskap og som Europas femte største lavprisselskap.Konseptet til Norwegian har gjort stor suksess. Punkt-til-punkt-ruter og lave priser er stikkordene. Her finnes ingen første- eller businessklasse, bare økonomi, og maten om bord må kjøpes - hvis det da i det hele tatt er noe til salgs.Luftfartsindustrien har fått hard medfart under finanskrisen. Flere flyselskaper har dukket under, mens andre, spesielt de tradisjonelle nettverksselskapene, som SAS, Finnair, Austrian og British Airways, sliter tungt. Lavprisselskapene derimot, ser ut til å ha klart seg betydelig bedre. Norwegian omsatte i 2008 for drøye 6 milliarder kroner og fløy 9,1 millioner passasjerer. Hittil i år har selskapet fløyet nesten ti millioner passasjerer, og resultatutviklingen ser positiv ut. - Vi har aldri fløyet så mange passasjerer. Dette viser at folk er mer opptatt av value for money i dårlige tider enn i gode tider. Da får du virkelig igjen for kostnadsfokuset ditt, sier den 63 år gamle flysjefen fra Sokna i Buskerud.Norwegians hovedkonkurrent i det skandinaviske markedet er SAS, som gjennom flere år har slitt med rekordstore underskudd og steile lønnsforhandlinger med fagforeningene. Mange spekulerer i hvorvidt SAS kan komme til å gå konkurs. - Jeg håper genuint at SAS overlever, sier Kjos. - Det er fordi vi i et så stort marked som Skandinavia trenger to spillere, og SAS er en fin konkurrent å ha. Vi vet hva vi har, men vi vet ikke hva vi får. Vi konkurrerer så fillene fyker med SAS, men vi har en taktisk fordel, for vi har veldig mye lavere kostnader enn SAS, fortsetter han. Kjos sier videre at dersom SAS skulle forsvinne, vil det etterlate seg et stort udekket gap. Han vil ikke spekulere i hvilke selskaper som kan komme til å være interessert i det skandinaviske markedet, men det er nærliggende å tro at lavprisselskaper som irske Ryanair eller britiske Easyjet vil figurere på interesselisten.I det skandinaviske markedet er det i dag rundt regnet 200 fly i trafikk. Kjos tror at det kan være rom for, og tilstrekkelig etterspørsel etter, at det øker til 250. - Men jeg pleier å si at hvis du ikke kan vinne noe ved å vokse, så skal du ikke vokse. Hvis du ikke kan få ned kostnadene eller øke snittinntektene, så skal du ikke vokse. Da bare øker du risikoen.Ukjent landskap. Kjos har som resten av flyverdenen fått føle finanskrisen på kroppen. Forretningsfolk reiser mindre og bestiller færre fullprisbilletter, mens fritidsreisende drøyer lenger med å be-stille reisene sine.- Når tror du økonomien snur? - Jeg tror du vil se veldig store forskjeller fra land til land. Den kan nok snu ganske fort i Norge, mens det tar nok mye lengre tid i Sverige, og det er helt åpenbart at det er et langt stykke igjen i store deler av Europa, sier Kjos. - Jeg tror du lett kan se at vi kommer til å ligge nede i hele 2010, fortsetter han.- Hva ser du på som selskapets største utfordring? - Ja, det var et vanskelig spørsmål, sier Kjos. Han tenker litt på svaret. - Den største utfordringen fremover kan bli det ukjente landskapet som kommer, for jeg tror at det blir store endringer i europeisk luftfart i 2010. Og da mener jeg at spillere går og spillere slutter seg sammen. Du vet ikke hva slags spillere du har å gjøre med i fremtiden.- Hvem tror du går sammen eller forsvinner? - Jeg tror det blir tre langdistanse-klustere. Det blir British Airways og Iberia, også blir det KLM AirFrance, og det tredje blir Lufthansa, og så kommer de andre til å gå inn i de sfærene på en eller annen måte. Men jeg tror også at det lett kan flyte mye blod i 2010. Særlig fordi det ikke er noen tvil om at langdistanse-selskapene har fått kraftig juling i disse turbulente tidene, sier Kjos. Han mener at det mest nærliggende for konkurren-ten SAS er å bli en del av Lufthansa-systemet, ettersom selskapet allerede i dag har et samarbeid med det tyske selskapet gjennom Star Alliance.Kjempeordre. Investeringen i de nye flyene er den største i Norwegians historie. Uten å ville avsløre prisen anslås det at selskapet skal betale mellom 12 og 15 milliarder kroner for de 42 flyene som vil bli levert frem til 2014. Men den prisen innebærer at Norwegian har fått en betydelig rabatt fra Boeing i et ellers tøft flymarked, for flyene har en listepris på 3,1 milliarder dollar, eller vel 18 milliarder kroner.- Hvorfor er det så viktig for dere å eie flyene? - Det er rett og slett ren økonomi. Det er betydelig lavere kostnader knyttet til å eie et fly fremfor å leie et, sier Kjos. Han anslår at kostnadene kan kuttes med mer enn 20 prosent. Det meste av kostnadsbesparelsen vil komme fra lavere drivstofforbruk, men nye fly betyr også lavere vedlikeholdskostnader. Selskapet har også opsjoner på ytterligere 42 fly, og Kjos har stor tro på at opsjonene vil bli utløst i 2014. - Det er fordi det ligger i strategien vår at vi bare skal fly nye fly. Vi flyr dem ut garantitiden som er på seks-syv år, og så selger vi dem. Da er de fortsatt moderne fly, men vi har tatt ut det beste av dem, og vi selger før store vedlikeholdskostnader kommer inn i bildet.Hadde det vært opp til Norwegian, hadde selskapet fått flyene tidligere enn det som er planlagt, men ifølge Kjos er det trangt om plassen hos Boeing og mange som ønsker seg mer driftseffektive og miljøvennlige fly. Det nye 737-800-flyet har 186 seter, tre seter mindre enn det maksimalt mulige, men det er bestilt med overlegg fra selskapets side for at passasjerene skal få litt bedre benplass. Selskapets eldre flyflåte vil fases ut etter hvert som de nye flyene blir levert, slik at de lavere kostnadene gradvis vil komme til syne i resultatregnskapene.Take-off. Tilbake til Seattle. Vi har kommet til fredag. Avreise skulle egentlig vært onsdag. Norwegian har uforskyldt blitt lidende part i en liten tabbe Boeing har gjort. Selv om uregelmessighetene ikke er av sikkerhetsmessig karakter, er det nok til at leveransen blir holdt tilbake. De dresskledde herrer, dvs. aksjonærer, analytikere og journalister fra overleveringsmiddagen noen dager tidligere, begynner å se litt slitne ut. Både Boeings og Norwegians ledelse har jobbet døgnet rundt. Det samme har luftfartsmyndigheter på begge sider av Atlanteren. Også de norske luftfartsmyndighetene satt på jobb til nærmere midnatt fredagskvelden for at Norwegian-flyet skulle få på plass de nødvendige dokumenter og landingstillatelse. Ni timers tidsforskjell har heller ikke gjort arbeidet enklere. Og for de av dere som trodde Kjos alltid bar et smil om munnen, kan vi avsløre så mye som at det ikke stemmer. Han har i løpet av de siste par dagene hatt et seriøst og tidvis et litt strengt drag over ansiktet. Stemningen var bedre tidligere i uken. For her står mye på spill. Prestisje, penger - og konas 60-årsfeiring på lørdagen.- Du kan ikke bare invitere henne over hit?- Ha ha ... nei, hun har vært flyvertinne i mange år og hater langdistanseruter, ler Kjos.Han innrømmer at han har fått tillatelse fra hjemmebane til å være i Seattle til saken er løst.Men så, endelig. To minutter før bankene stenger for helgen tikker det inn endelig godkjennelse fra de ulike myndighetsorganene. Først da trykker Norwegian på betal-knappen.- Vi hadde jo tross alt 120 sekunder på oss, sier Kjos leende til de ventende passasjerene. Stemningen stiger umiddelbart betraktelig. En retur er i sikte. Nå er det Norwegian som eier og bestemmer over flyet. Alternativt måtte Kjos ventet til over helgen. Men klokken ni om kvelden Seattle-tid, det vil si klokken seks om morgen lørdag i Norge, er det endelig duket for at flyet LN-DYA kan ta av fra Boeings egen flystripe Boeing Field.- Velkommen om bord til vårt første egeneide fly, og takk for at dere ventet, sier Kjos i høyttaleren om bord. Det er kaptein Bente Harrfeldt som skal føre flyet til Oslo, med god hjelp fra Norwegians sjefkaptein Tomas Hesthammer. Nøyaktig ni timer senere lander vi trygt i Oslo. Det er en glad og lettet Kjos som stiger ut av flyet i hangaren på Gardermoen.Her skal flyet gjennom nødvendig inspisering, og bildet av Erik Bye males på haleroret før flyet settes i ordinær trafikk.- Hva er du mest glad for nå egentlig, at flyet omsider ble Norwegians og kom vel hjem til Norge, eller at du rekker din kones bursdag?- Ha ha ... ja da må jeg vel svare konas bursdag da, svarer Kjos.Og ler. Igjen.

Nyheter
Kultur