Navnefaren til det franske motehuset Louis Vuitton revolusjonerte i sin tid koffertverdenen ved å finne opp et lett og vannavstøtende materiale. Tidligere var kofferter buet på den ene siden for å støte vannet vekk. Med Vuittons nye materiale var dette ikke lenger nødvendig, og det ble mulig å stable kofferter i høyden.I dag holder Vuittons arv fremdeles stand, dog med noen justeringer. Firkantmønsteret som den unge designeren fant frem til på midten av 1800-tallet for å beskytte sin oppfinnelse, er likevel minst like populært i dag, 150 år senere. Kanskje forbindes det først og fremst med damevesker, men utvalget er også stort på herresiden.
Personlig preg
I flaggskipbutikken i Oslo, som for øvrig er Norges eneste, selges det weekend-bager, lommebøker og trillekofferter til menn over en lav sko. Alt er håndsydd, og prisen deretter.Til butikkens mannlige kunder er trillekoffertene Pegase Business og Pilot Case blant bestselgerne, ifølge Lin Hellem, butikksjef hos Louis Vuitton i Akersgaten i Oslo.Ifølge Hellem er ensfarget skinn og rutemønster i sort og grått det mest populære.Koffertene koster fra 13.600 til 19.600 kroner. For et påslag i prisen på 50 prosent, kan navnelappen til kofferten kastes for godt.På utvalgte produkter som weekendbager og trillekofferter tilbyr butikken personlige monogrammer. Disse bestilles ved kjøp, og blir håndmalt på produktet før det sys sammen for hånd. Dette tar fra seks til åtte uker, ifølge butikksjefen.Det er imidlertid kun to års garanti på koffertene og de øvrige produktene.Butikken tar inn varer som er eldre enn dette som trenger reparasjon, men da er det kunden selv som betaler for reparasjonen.Ifølge Hellem er det ikke uvanlig at det kommer inn vesker, kofferter og bager som er opptil 15 år gamle som trenger å repareres. Eksempler kan være glidelåser, håndtak eller andre deler som må byttes.