KjøpLogg inn

Godt fotfeste for norsk klesdesigner

I 2009 fikk det norske designmerket Alpaca Society fart på både omsetning og resultat.

Publisert 21. juni 2010 kl. 15.20
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 16.55
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 163 ord
alpaca.jpg

Etter å ha tapt noen 10.000 kroner årlig i 2006-08 har Alpaca Society nå fått fotfeste, skriver Finansavisen.Omsetningen økte med 64 prosent til 5,9 millioner kroner i fjor. Samtidig endte driftsresultatet på 1,14 millioner kroner. Det gir en driftsmargin på solide 19,3 prosent.Selskapet - som ble startet av Vibeke Stølen Andrup i 2005 - produserer plagg til dame og barn, samt interiørvarer, i alpakkaull fra Peru. Til høsten lanseres produkter for herre.- Jeg har ikke gjort annet enn å prøve å bli bedre for hvert år. Jeg er opptatt av langsiktighet og av å bygge stein på stein, sier Andrup til avisen, og legger til at veksten kan tilskrives en kombinasjon av flere forhandlere og høyere salg til eksisterende butikker.I dag har Alpaca Society rundt 100 forhandlere fra Svalbard i Nord til Farsund i sør.- En suksessfaktor har det nok vært at vi har en annen forretningsmodell enn mange andre ved at vi selger fra lager. Butikkene trenger dermed ikke forhåndsbestille, sier Andrup.