Det er en søvnig julidag i Askim. I Skolegata, som forbinder Askimbyen skole med sentrum av Askim, råder en døsig stemning. Hadde det vært et par uker senere, på denne tiden av døgnet, ville gaten vært full av skolebarn på vei hjem. Og sjansene er store for at mange ville kastet nysgjerrige blikk inn gjennom vinduene til Beathe Grøgårds butikk.Det store sommerværet har uteblitt, og mange askiminger har reist til varmere strøk. På tross av at kundene synes å utebli denne ettermiddagen, har juli likevel vært en rekordmåned.- Askim er ikke akkurat noe turiststed, men været har gitt de som er hjemme god tid til innekos.
Vekst i dildoerUnderskriftskampanjeFamiliebedriftFor de godt voksneGrønn erotikk
Beathe Grøgård er franchisetager i den voksende kjeden Dildodama. Foreløpig har kjeden tre butikker - i Askim, Larvik og på Gol. Hver butikk administrerer også en rekke «home party-konsulenter». Konsulentenes oppgave er å arrangere salgstilstelninger hjemme hos interesserte kunder der det samler seg en venninnegjeng, et slags Tupperware-party for det seksualiserte 2000-tallet.- Innen fem år skal det være minst 10 Dildodama-butikker. Nå er det et par under planlegging, blant annet en på Voss, sier Kristin Gabrielsen, den originale Dildodama.I 1998 begynte hun å arrangere hjemmefester der hun solgte dildoer og annet sexleketøy, men etter kort tid støtte hun på et problem som dukker opp for alle som selger slike varer gjennom andre kanaler enn fysisk eksisterende butikker; Kunder som er langt mer utålmodige med å få produktet i hende enn internettshoppere flest.- Når du bestiller en dildo på et home party, tar det to eller tre uker før du får den i postkassa. Folk ville ha dem fortere, sier Gabrielsen.Siden en dildo neppe vil kunne lastes ned til en Kindle eller en iPad med det første, gir utålmodigheten de fysiske butikkene et unikt fortrinn i internetthandelens tidsalder. Nettopp derfor får stadig flere norske småbyer sin egen lille sexbutikk.Gabrielsen tok konsekvensene av utålmodigheten, og i 2004 startet hun opp den første Dildodama-butikken på Gol.- Jeg tenkte at det ikke var et marked for en slik butikk på et så lite sted som Gol, men kundene mine insisterte på at det var mulig, og overtalte meg til å starte opp.For å ha flere ben å stå på, hadde butikken også en avdeling for ordinært undertøy. Det ble ingen suksess.- Folk visste hva de ville ha. De handlet bare i leketøysavdelingen, og etter et år sluttet jeg med undertøy. De første årene var det turistene som la igjen mest penger. Det kommer jo en masse unge på grunn av Hemsedal, og familier på grunn av badelandet.Det tok et par år før hun ble overbevist om at hun hadde gjort det rette valget.- I 2007 tok det plutselig helt av, og siden har det bare gått en vei. Men tallene røper hun ikke. I likhet med de fleste norske sexbutikker, er Dildodama registrert som enkeltpersonforetak, noe som medfører at regnskapene ikke er offentlige.- Delvis er det fordi det er lettere å få kreditt med enkeltpersonforetak enn med AS, og delvis for at ikke mulige konkurrenter skal få fatt i tallene, sier hun.Det har hun til felles med de fleste andre i bransjen. Resultatet av en ringerunde til nærmere 20 norske sexbutikker, blir at kun et par stykker ønsker å oppgi tall for 2009.Gabrielsen ønsker ikke å røpe mer enn at det har gått svært bra de siste årene, og at hun har lagt seg opp en betydelig egenkapital.- Vi snakker millioner. Det er alt jeg vil si. Beathe Grøgård, som driver Dildodama i Askim, forteller også at hun har gått i pluss helt fra starten av.Likevel tenkte hun en stund på å flytte butikken til Sarpsborg, der markedet er større. Det satte imidlertid kundene en effektiv stopper for.- Da de hørte om flytteplanene, arrangerte stamkundene en underskriftskampanje for at jeg skulle bli på Askim, sier Grøgård, og viser frem den store oransje kofferten hun pakker varene i når hun drar på «dildo-party».Butikken er lys og stor, faktisk for stor for vareutvalget innrømmer hun, og det er lite som minner om de mørke bulene man vanligvis forbinder med ordet «sexbutikk».Hegemoniet innenfor det voksende markedet for sexleketøy og porno i Norge, tilhører selvfølgelig Kondomeriet. I løpet av de siste ti årene har kjeden et samlet driftsresultat på knappe 70 millioner kroner. Siden 1998 har omsetningen steget fra 15 til 60 millioner i kjeden som gründerne Bente Helstad og Merethe Sarris startet for 20 år siden.- Vi kjøper stort sett varene i Hong Kong og Østen. Vi har god kontakt med fabrikkene, og vi har laget et selskap med god synergi mellom netthandel og fysiske produkter, sa Helstad til Finansavisen tidligere i år, som en forklaring på hvorfor selskapet har langt bedre marginer enn de fleste andre innenfor detaljhandel.Kondomeriet har valgt å satse mest på de store byene, i tillegg til noen kjøpesentre på mindre steder, deriblant Ski Storsenter. De fleste norske småsteder har foreløpig nøyd seg med én sexbutikk. Men ikke Ski.For å komme til konkurrenten, må man krysse veien fra storsenteret og passere gjennom en blanding av et portrom og en tunnel før man går opp en trapp til bakgården. Vegg i vegg med et kombinert gatekjøkken og sushirestaurant, ligger Det lille Sextra.Lokalet er knøttlite, men minimalisme er ikke det mest nærliggende ordet å bruke for å beskrive Det lille Sextra. Dildoer, korsetter, sjømannsbruder og analknagger henger så tett at veggen nærmest blir usynlig.- Det er jo ikke noe å leve av det her, med 30 kvadrat i en bakgård på Ski og Kondomeriet som konkurrent i storsenteret. Det er ikke en dans på roser, men jeg skal klare det, sier eier Ragnhild Holth, som kom inn i bransjen i 2002, via familieforbindelser.Hun har to fettere innen den erotiske bransjen, og ble selv bitt av basillen etter at den ene fetteren trengte hjelp i forbindelse med en Sexhibition-messe.Mens Holth selv er på ferie, er det datteren Marielle (22), som passer butikken.- Jeg har aldri hatt noe problem med at mamma holder på med dette. Det er jo det mest naturlige som finnes, sier hun, før hun viser frem en tvangstrøye, innpakket i en eske som prydes av en kvinne kun iført nevnte trøye, samt påskriften «FETISH», skrevet med store rosa bokstaver.I Kristiansand driver Sean Helge Hoem butikken Erotikkland. Det lyktes ikke Finansavisen å komme i kontakt med Hoem, som har registrert butikken som enkeltpersonforetak. I fjor var Hoem imidlertid deltager i TV-programmet «Luksusfellen», der deltagerne får hjelp med å få styr på sin personlige økonomi.For Hoem var det ikke butikkomsetningen som var problemet. I programmet ble det opplyst at butikken omsetter for et par hundre tusen i måneden. Problemet var Hoems ekstreme personlige forbruk og sammenblanding av butikken og egen økonomi.I Oslo la Roger Bjørnerud nylig ned sin erotiske butikk «Hete leker», noe han forklarer med at tilstrekkelig markedsføring ville blitt altfor dyrt. Fetteren til Det lille sextra-eier Ragnhild Holth, Jens Harald Solberg, solgte nylig sin butikk, Karamellageret, for å gå av med pensjon.Hos så godt som samtlige norske sexbutikker består vareutvalget av en kombinasjon av sexleketøy og pornofilmer. Hvis hovedvekten ligger på filmer, innebærer det at kundemassen blir stadig eldre, ettersom internettpornoen blir stadig lettere tilgjengelig.- De som er igjen nå, er de godt voksne som ikke er så gode på data, sier Solberg.En av de mest tradisjonsrike sexbutikkene i Norge er Flirt, som ble startet opp av pornostjernen Tanya Hansen i 1995. I dag eies butikken av Randi Helen og Monica Solberg. Etter flere år med beskjedne resultater, gikk butikken med et overskudd på nesten en million kroner i fjor, av en omsetning på fire millioner.«Vi har endret litt fokus og jobber ikke så mye mot distribusjon av sexleketøy og dvd lengre. Fokuset er butikken Flirt og nettbutikken Flirt.no», skriver Monica Solberg i en epost til Finansavisen.I Trøndelag drømmer den gamle riksskurken Tom Ketil Krogstad om å utfordre Kondomeriets hegemoni. Etter årtusenskiftet var han en periode konstant i medias søkelys i forbindelse med sexklubben han drev i Trondheim, Club 4. Etter den påfølgende hallikdommen, har han bygd opp en omfattende erotisk virksomhet, med salg på internett og i butikk.- Vi har jo ikke fått den samme drahjelpen av media som Kondomeriet har fått. Selv om de er storebror, så banker vi på døra og er en veldig reell konkurrent, sier Krogstad.Noen vil kanskje si at det er noe overdrevet, med tanke på at Krogstads erotiske imperium i fjor omsatte for mindre enn en tiendedel av Kondomeriet. Men omsetningsveksten er sterk, og i år regner han med å omsette for mellom syv og åtte millioner kroner, noe som skal gi et beskjedent overskudd. Krogstad har registrert de samme utfordringene som de fleste andre i bransjen; Utålmodige kunder og konkurranse fra gratis internettporno.- Det var en skikkelig DVD-boom fra da salg av usladdede filmer ble lovlig i 2007, og frem til begynnelsen av 2009, og så tok internett over. Vi opererte som grossist for Mix-kiosker og bensinstasjoner i midt-Norge og nord-Norge, men de har gått helt ut av markedet nå.Hans butikker har et litt annet fokus enn Kondomeriet og de andre fysiske butikkene, som i stor grad retter seg mot kvinner. Selv om Krogstad understreker at han retter seg mot begge kjønn, innrømmer han at han kanskje har noe mer fokus på menn, både hetero- og homofile.- Jeg er nok den i bransjen som er mest hardcore. Jeg har valgt å være stor på fetisj og spesialprodukter som store dildoer og oppblåsbare ting.Det norske internettmarkedet for sexleketøy og porno er stort og svært uoversiktlig. Det finnes anslagsvis et sted mellom 50 og 100 norske internettbutikker som selger slike produkter. Den største, med unntak av Kondomeriet, er sannsynligvis Erotikknett.no, som de siste tre årene har omsatt for rundt 9 millioner årlig. Både i 07 og 08 ble det overskudd på solide 1,75 millioner, før det ble halvert i fjor. Det forklarer daglig leder Terje Presthus med investeringer i en helt ny teknisk plattform.- Fremover skal vi satse mer på grønne produkter, slik som organiske glidemidler og miljøvennlig silikon, sier Presthus.