Derfor tappes du for energi på jobb

Se hvilke ti grunner som gjør at du tappes for energi på arbeidsplassen.

jobbenergi.jpg

Det er det amerikanske nettstedet ForbesWoman som lister en rekke grunner til at energinivået faller når du er på jobb. Se om du kjenner deg igjen i punktene nedenfor.1. Du gjør flere oppgaver på en gang. Multitasking er blitt et moteord og en naturlig del av hverdagen for dagens kvinner. Det du kanskje ikke vet er at selv om du klarer å snakke i telefonen, sende epost og følge med på aksjekurser samtidig, så stjeler det energi. Som regel vil nemlig mennesker som multitasker kaste vekk energi på ubetydelige oppgaver noe som får dem til å føle seg stresset og sliten. Du vil altså ha brukt mengder med energi, uten å ha gjort noe fornuftig.2. Stillesitting sliter på kroppen. Med åtte timer i kontorstolen er det naturlig at kroppen vil følge seg sliten. Det er nemlig langt mer anstrengende å sitte stille hele dagen, enn det er å bruke kroppen aktivt.Tips: Gå bort til en kollega når du skal gi en beskjed i stedet for å sende epost. Ta trappen opp og ned til kantinen eller gå eller bruk sykkelen til og fra jobb.3. Kjedsomhet stjeler energi. Er du utilfreds med jobben din og har lett for å kjede deg. Personer som sliter med å finne en mening med jobben sin, vil mye letter føle seg trett, søvnig og sliten i løpet av arbeidsdagen.4. Kontorstøy. Sitter du i åpnet landskap er det lett å la seg stresse av kontorstøy. Ringer telefoner i tide og utide, piper det i mobiler, ropes det beskjeder og skravles det mye kollegaer i mellom, er dette støy som vil stjele viktig jobbenergi.Tips: Få deg et par høretelefoner som blokkerer ut støy og lyder.5. Klengete kollegaer. Nyansatte kollegaer eller traineer vil som regel ha en rekke spørsmål, og som oftest spør de sine kvinnelige kollegaer. kvinner ses på som mer omsorgsfulle personer, og blir lett objekt for kollegaer som trenger å stille spørsmål, lette på hjertet og dele sitt privatliv med noen. Klengete kollegaer, eller jobbvampyerer suger energien din til seg.Tips: Vær klar med å sette grenser for når du ikke har tid til å snakke.6. Teknologiske tidstyver. Teknologien har vært med på å effektivisere arbeidsdagen. For eksempel går et raskere å sende en epost enn det gjør å skrive et brev. Det er imidlertid en utfordring med å omgi seg med tekniske gadgets. Mobil, bærbare pc'er, ipod, radio, dataskjermer og lignende vil som regel avgi lyd eller blinkende signal. Fordi gadgets'ene konstant stjeler din oppmerksomhet, vil du føle deg stresset og bruke unødvendig energi.7. Rotete kontor. Dersom du omgir deg med rot, vil du bruke lenger tid og mer energi på å finne fremt il det du trenger når du trenger det.8. Dårlig arbeidsmiljø. Er det veldig kaldt eller varmt på kontoret, dårlig belysning eller mye støy? Kroppen vil aldri venne seg til ubehag som dette. Det vil stjele energi fra det du egentlig holder på med.9. Sjalusi. Føler du deg forbigått på arbeidsplassen, stjeler andre kollegaer eller sjefer æren for ditt arbeid eller har du dårligere lønn enn en som gjør en mindre betydningsfull jobb? All sjalusi og misnøye på jobb vil gjøre deg mindre energisk og mer stresset.10. Du rekker ikke det du bør eller vil. Et hektisk arbeidsliv og fullt familieliv vil ofte gjøre at du nedprioriterer deg selv. Du har ikke tid til å trene, spise sunt, ta en massasje eller lese en god bok. Alle de sistnevnte aktivitetene ville ha tilført frisk energi og gjort deg mer opplagt. Undervurdér derfor ikke viktigheten av å ta vare på deg selv.