Økonomiflopp for øko-mat

Marché-topp Mona Schau skulle erobre veikro-Norge med kortreist mat og økologiske grønnsaker. Men Marché-satsingen har vært et tapsprosjekt.

marche.jpg

- 2009 var et spennende og krevende år. Finanskrisen satte jo sitt preg på året og resulterte i fortsatt nedgang i omsetning hos oss i likhet med mange andre i restaurantbransjen, fastslår Mona Schau, salgs- og markedssjef i Marché Restaurants Norge, i tirsdagens utgave av Finansavisen.Det er fire år siden Marché-kjeden inntok Norge med mål om å få slutt på fabrikklagde kjøttkaker i brun saus og istykkerkokte grønnsaker. Men ifjor sank altså omsetningen med fire prosent og selskapet fikk en negativ driftsmargin på hele 12 prosent.legger man sammen resultatet før skatt for 2006, 2007 og 2008 tapte selskapet 836.000 kroner. På den positive siden peker imidlertid Marche-Schau på at konsernet åpnet ny Bistro i Lier og at DHL kåret Marché til Norges beste veikro. - Vi har bedre resultat hittil i år sammenlignet med fjoråret, men sliter stadig med omsetningen og at konseptet vårt er relativt dyrt å drifte. 2010 vil være et år hvor vi fortsatt taper penger, men det er et også budsjettert med, opplyser Schau til FA.Les hele saken i tirsdagens utgave av Finansavisen.