- Som flytende medisinskap

Smoothie seiler opp som et av de mest populære alternativene for mellomåltid. HegnarKvinner tester.

smoothie.jpg
Kultur

- Smoothier er generelt sunne og kan være et fint alternativ i en travel hverdag - og er et mye bedre alternativ enn mange andre raske løsninger, sier kostholdsekspert Jeanette Roede til HegnarKvinner.Hun mener smoothier fint kan fungere som mellommåltid.- Det er en fin måte å få i seg frukt og bær på, og kanskje litt meieriprodukter, men jeg ville ikke erstattet alle de anbefalte fruktene med smoothie hver dag. Det kan også være lurt å ha noe ved siden av som gjør at du holder deg mett litt lenger. Roede anbefaler for eksempel fem-seks mandler, slik at magen får noe å jobbe med.Hva man være obs på når man velger ferdigsmoothier fra butikkhyllen?- Man bør legge merke til hvor mye sukker det er i, både fruktsukker og tilsatt sukker. Smoothiene som selges kommer i veldig forskjellige størrelser. Når du leser varedeklarasjonen, se om kalorier og næringsinnholdet er oppgitt i per 100 gram eller pr porsjonsstørrelse. En stor smoothie kan av og til bli litt mye, legger Roede til.Ellers ser kostholdseksperten på drikker av denne typen som flytende medisinskap.- De er proppfulle av antioksidanter, vitaminer, mineraler og fiber, og ofte inneholder de få kalorier, avslutter Roede.Nedenfor kan du se hvilke smoothier som falt i smak hos HegnarKvinner:1. Bramhult Blåbær og bringebær-smoothie, 350 mlKcal pr. 100 gr: 60 kcal1 g protein12 g karbohydratHegnarKvinner: Vi liker at den har litt tykkere konsisten, frisk og god lukt samt naturlig smak. Den har et enkelt og organisk design, men får et lie minus for at flasken ikke kan pantes.2. Bendit Extreme Smoothie Acerola, solbær og drue, 250 mlKcal pr 100 ml: 44 kcal0,6 g protein9,6 g karbohydratHegnarKvinner: Dette er en perfekt størrelse å ta med i vesken, og har lett gjenkjennelig design. Den metter, og egner seg godt etter trening. Smaker friskt av både sitrus og bær. Får pluss for få kalorier.3. Chiquita Nordic Smoothie m/ blåbær og tranbær, 250 mlKcal pr.100 ml: 58 kcal0,5 g protein14,7 g karbohydratHegnarKvinner: Litt tynn konsistens til å være smoothie, kan minne litt om fruktjuice. Vanskelig å finne ut hva den smakte med åtte forskjellige fruktingridienser. Får minus for at den ikke metter nok, og pluss for fin størrelse.4. Tine Smoothie m/jordbær, 300 mlKcal pr.100 gr(ca.1 dl): 59 kcal0,6 g protein13,8 g karbohydratHegnarKvinner: Smoothien har en mellomtykk konsistens som metter og smaker jordbær. Den får et lite minus fordi den nok er litt i det søteste laget.

Nyheter
Kultur