Drømmemannen

Gründeren har forført en hel verden med sine blomsterdekorasjoner.

hetlevik.jpg
Kultur

Hjemme har han alltid friske blomster. Og når han skal glede sine kvinnelige og mannlige venner, gir han dem en vakker bukett eller en kreativ løsning med vin og blomster i kombinasjon.- Men jeg selger ikke blomster, altså, sier Frode Hetlevik.Snakker vi ikke med mannen som har grunnlagt Blomsterdekor AS, og som i fjor fikk Interfloras fagpris for å fremme blomsterfaget i det norske markedet?- Jeg selger opplevelser. Når blomstene har visnet, er det øyeblikket da du fikk dem du husker. Jeg kan uttrykke absolutt alle følelser ved hjelp av blomster, sier Vestlendingen skråsikkert.Nå kan vi tenke at han er prototypen på en bergenser; høyrøstet og litt skrytete. Men Hetlevik har håndfaste bevis for at han snakker sant:Han har vært Bergensk mester i blomsterdekor, og han har også vunnet Norgesmesterskapet i blomsterdekorering. Hetlevik stilte også opp i VM i 1985, og der ble han premiert med en femteplass.- Etter verdensmesterskapet fikk jeg kontakter over hele verden. Jeg er faktisk ganske kjent i Østen, sier han og forteller om da han holdt et fire timer langt blomstershow i Taiwan. 2.500 tilskuere så 49 bruder i fri utfoldelse med buketter, et åtte meter langt slep av blomster, røykmaskiner og andre effekter.- Da jeg var ferdig, var absolutt hele scenen dekket av blomster, mimrer Hetlevik, som har reist i 38 land med sine blomster.Startet på Blomstertorget i BergenMen tro ikke at Hetlevik har grodd opp i et hus fylt med blomster. Hans far var riktignok glad i hagearbeid, noe som Hetlevik ikke setter spesielt stor pris på. Men som 12-åring arvet han en ferie- og lørdagsjobb av sin bror.- Jeg solgte blomster på torget i Bergen, og fikk ti prosent av salget. Det gikk vanvittig bra, og etter hvert fikk jeg sansen for blomster.Han ble spådd en lysende karriere innen blomsterfaget, og takket nei til plassen på handelsskolen. 16-åringen reiste heller til Moelv for å utdanne seg som blomsterdekoratør. Som 18-åring hadde han fagbrev, og som 19-åring kunne han smykke seg med mesterbrev.- Mor gråt da jeg flyttet til Moelv, men far roet henne ned og sa at «den gutten klarer seg alltid».Unggutten reiste videre til Sveits for å jobbe for europamesteren i blomsterdekorering, og som 22-åring åpnet han sin første blomsterbutikk.- Herregud! Jeg kunne absolutt ingen ting annet enn blomsterfaget, og fikk heldigvis hjelp av min bror til å holde orden på økonomien, sier Hetlevik.Bedriften har 25-årsjubileum i år, og bortsett fra det første året, har regnskapene vist overskudd hvert eneste år.- Jeg fikk kontrakt med kjøpesenteret Galleriet i Bergen på slutten av 80-tallet, og etter det har det nærmest tatt av, sier Hetlevik som nå har butikker i Oslo, Bergen, Bryne, Kristiansand og Sandnes.I fjor omsatte hans 55 ansatte for 50 millioner kroner, og på grunn av store investeringer tatt over drift, ligger det an til et resultat rett over null.- I år har vi budsjettert med en omsetning på 55 millioner kroner og et overskudd på 1,5 millioner kroner.Morbid tabbeBlomsterdekor er en del av Interflora-kjeden, og Hetleviks inntekter kommer fra salg over disk, store utsmykningsjobber i næringslivet, nettsalg og intranettbutikker i rundt 60 norske bedrifter. Mellom 20 og 25 prosent av inntektene er nettbasert.- Det er mye logistikk, og på det meste har vi kjørt ut blomster til over 250 adresser på én dag, sier gründeren. Og med så mange blomster, leveringsadresser og kort som skal til rett sted til rett tid, kan det gå galt. En dag gikk det virkelig galt:- Kortet til en kondolansebukett og et firma som hadde fått nye lokaler ble byttet om. «Velkommen i nye lokaler» er en god historie nå, men det var absolutt ingen god historie da det skjedde!- Hva er blomstertrendene nå?- På 80-tallet skulle alt være lilla og syrin, og på 90-tallet var det enkle blomster og minimalisme som gjaldt. Nå er det en blanding av alt, noen vil ha maksimalisme, andre minimalisme.- Hva er et sikkert kort når det gjelder blomster i jobbsammenheng?- Fint dekorerte orkideer i en glassylinder blir aldri feil. Kalaer og liljer er også alltid en slager.- Og hva blir garantert en suksess hos kjæresten eller ektefellen?- Alt for mange kjøper langstilkede røde roser til sine kjære. Det er ingen suksess. De høye bukettene visner fort, og da blir din bedre halvdel lei seg. Kjøp heller en lavere bukett, eller en liten oppsats, med roser og andre blomster mikset sammen. Da varer hyggen mye lenger, tipser han.Men hyggen varte ikke evig for mannen som for to år siden kom inn i én av Hetleviks butikker og kjøpte 1.000 roser til sin kjæreste.- Det ble litt av en dekorasjon. Han betalte rundt 10.000 kroner, men et halvt år etterpå var forholdet over…Satser, men ikke altHetlevik har et konsept som han tror fungerer internasjonalt, men først er målet å etablere seg i hele Norge.- Vi er markedsledere i de områdene vi er etablert, men vi har fortsatt mye å hente - spesielt på østlandsområdet.- Hvorfor har du lykkes så langt?- Jeg har funnet på nye ting og vært ekstremt opptatt av faget. Jeg satser også på ansatte som vinner priser. Samtidig har jeg aldri gjort mer enn jeg har hatt råd til å tape. Som gründer tror jeg det er viktig å tenke worst case, men ikke for ofte, sier han, og legger til én suksessfaktor til:- De som jobber bak disken må ta pulsen på markedet. De må vite hva de skal kjøpe inn, for visne blomster går rett i søpla. Svinn er dyrt, sier han og anslår at han kaster i underkant av fem prosent av de innkjøpte blomstene hvert år.- Hvor kjøper du blomster?- Jeg importerer fra Nederland, Danmark, Afrika og fra mange norske produsenter. Selv har vi ikke egenproduksjon, for da forsvinner muligheten for å plukke de beste blomstene, sier Hetlevik og forteller at hans favorittblomst nummer én er ferske tulipaner.- Vakrere blomster finnes ikke!

Nyheter
Kultur