Gelé-effekten

Noe må gå på offerbålet, for at det som står igjen skal være tydelig.

Catherine Lemaréchal.jpg
Kultur

Den franske forfatteren Voltaire sa en gang: "Hemmeligheten ved å kjede folk, er å fortelle alt." Det var sant på 1700-tallet, og det er enda mer relevant i dag.Mange har hørt det før: "Less is more", men hvor ofte tar vi det innover oss, og former vår kommunikasjon deretter?Lær deg kunsten å velge bort. Noe må gå på offerbålet, for at det som står igjen skal være tydelig.Boken "The Jelly Effekt" fanget min interesse, både fordi tittelen var annerledes, og fordi innholdet illustrerer en utfordring jeg stadig møter: For mye informasjon!Vi vil så gjerne fortelle alt, og da drukner hovedbudskapet! Metaforen forfatteren Andy Bounds bruker er:"Business people say to much irrelevant stuff. It's like filling a bucket with jelly, and flinging it at the other person, hoping some of it will stick."Slutt å kaste gelé!Vår tids store svøpe, er den mengde irrelevant informasjon vi blir tyrannisert med daglig. Hvor mange av oss har ikke opplevd å bli utsatt for en firmapresentasjon eller et foredrag hvor vi etter få sekunder forstår at vi nok en gang vil komme til å kjede oss til døde?"Vi er representert i 20 land, og har 1000 ansatte" … gjesp, så forutsigbart og totalt uinteressant. Det eneste kunden er opptatt av, er "What's in it for me?", på hvilken måte kan dere hjelpe meg? Hva vil jeg få, helt konkret, ut av å inngå en avtale med ditt firma?Kom frem til poenget raskt, før du mister folks oppmerksomhet.Her er noen tips for å nå frem med ditt budskap:- Ha et krystallklart målHva vil jeg oppnå, helt konkret, med denne samtalen, dette møte, innlegg eller foredrag? Skriv det ned når du forbereder deg!- Hva er hovedbudskapet?Hva er essensen i det jeg vil formidle? Hvis folk skal huske bare én ting når de går ut av døren, hva skal det være?- Hva er ønsket etterlatt inntrykk?Hva skal folk tenke, føle, kanskje til og med gjøre når jeg er ferdig? Jo tydeligere dette er for deg, jo større sjanse er det at mottakeren vil oppfatte det.- Tilpass ditt budskap til målgruppen (innlysende, men dette syndes det mye mot!)Hvem snakker jeg til, og hva er de opptatt av?- "Keep it simple" og vær konkretBarber bort alt som ikke er relevant, og bruk eksempler for å illustrere poengene dine.- "Facts tell, stories sell"Formidle ditt budskap i form av historier. Vi liker å bli fortalt historier til, de gjør at vi lytter, husker og - dersom de er gode nok - gjenforteller dem.- Øvelse gjør mesterTren på kommunikasjon ved å fortelle på en engasjerende måte. Fortell om et prosjekt til en kollega i lunsjen eller om noe du lærte på et seminar. Snakk til hodet og hjertet, dramatiser budskapet ditt.Tenk på gelé effekten neste gang du tar ordet, og sørg for å være kort, konsis og verd å lytte til.

Nyheter
Kultur