Nå er Kristian Aadnevik aktuell med ny kolleksjon for norske Riccovero:Som en ung utgave av Johnny Depp sitter han i vinduet på kafeen Augustin Kaffelade i kjøpesenteret Galleriet midt i Bergen sentrum. Kristian Aadnevik drar hånden gjennom det halvlange håret, rekker frem en hånd og spør med et smil om munnen om han kan by på en kaffe.Den 33 år gamle bergenseren har allerede bodd 11 år i London og er kun i hjembyen på en snarvisitt. Mastergradsstudier i Fashion Womenswear ved det prestisjetunge Royal College of Art i verdensmetropolen ble en døråpner av dimensjoner for Aadnevik, som før det kun hadde ett år på skredderlinje ved Bergen Yrkesskole av relevant erfaring. Siden har det gått slag i slag.- Det er hard jobbing og nettverket mitt som har ført meg dit jeg er i dag, sier Aadnevik, som om reisen hans har vært av enkleste sort.
Cheryl Cole og Mette-MaritVinn-vinn å være gjestedesigner- Stylistene har kommet til megLiten gutt på symaskinOppringt av Versaces assistentVurderer nettbutikkKommersielt & spesieltMen next
Allerede i studietiden fikk Aadnevik tilbud om å jobbe for den svært kjente, men nå avdøde, designeren Alexander McQueen. Siden har han blant annet vært sjefdesigner for Harrods International og den italienske designeren Donatelle Versaces protegé.Sakte, men sikkert, har bergenseren - delvis ved siden av andre jobber - bygget opp sitt eget merke, som bærer hans fulle navn, altså Kristian Aadnevik. Det er disse kjolene flere verdenskjente celebriteter har fått øynene opp for, deriblant Rihanna, Cheryl Cole, Britney Spears, Madonna og Christina Aguilera. Flere av damene er blitt avbildet med kjolene hans på forsidene av kjente motemagasiner.Kronprinsesse Mette-Marit overvar allerede et av Aadneviks show på London Fashion Week i 2006, som var andre året han deltok der. Flere norske kjente kvinner, som Vibeke Klemetsen og Dorthe Skappel, har lenge hatt et forhold til Aadneviks kjoler.Nå har designeren nylig gjort sin andre gjestedesignopptreden for det norske klesmerket Riccovero. Under Oslo Fashion Week ble "Kristian Aadnevik for Riccovero" vist frem.- Mange tror det er farlig å være gjestedesigner fordi det vil vanne ut egne kjoler, men sånn er det ikke, det er vinn-vinn for begge parter. Hennes & Mauritz har kjørt lignende opplegg en rekke ganger. Dessuten lager jeg klærne litt forskjellige, sier Aadnevik lurt.Han kom i kontakt med eieren av Riccovero, Finn Einar Kvamme, via felles kjente. De fant tonen og så potensialet i å gjøre noe sammen i Norge.- Riccovero var en ideell partner for meg i Norge fordi de er veldig gode på kjoler og holder høy kvalitet på produksjonen. Kunder som ellers ikke har råd til å kjøpe designerklær kan nå få en bit av Kristian Aadnevik, sier han.Kjolene hos Riccovero er priset til mellom 1.000 og 4.000 kroner. Mens Aadneviks spesialbestilte kjoler koster fra 10.000 kroner og oppover - there are no limits. Designeren forteller at Riccovero-salget har gått veldig bra, men han vil ikke konkretisere i tall.- Hvordan har det gått til at alle disse kjente kvinnene har falt for dine kjoler?- De, eller det vil si stylistene deres, har kommet til meg fordi de har likt det jeg har laget. Flere av disse kvinnene bruker de samme stylistene, noe som nok er forklaringen på at såpass mange har fått høre om meg.Aandevik finner frem en portefølje med blant annet presseutklipp fra både italienske Vogue , britiske Elle og Vanity Fair .- Portfolioen er livsviktig for meg. Den har jeg med meg overalt.- Hva er du mest fornøyd med av det du har laget?- Alltid det siste. Jeg er blitt mest kjent for klærne med fjær, men de er ikke nødvendigvis personlige favoritter. Jeg liker kombinasjonen av mykt og hardt.Allerede som liten var Aadnevik opptatt av å lage ting og lærte seg tidlig å bruke symaskin. Etter videregående begynte han å studere psykologi, men fant raskt ut at det ikke var noe for ham. Mange ferieturer til London hos noen venner av familien hadde gjort at han hadde fått øynene opp for fashion og fikk lyst til å følge det sporet.Aadnevik spurte om å få begynne på det siste året på skredderlinjen på Bergen yrkesskole. Der fikk han stort sett holde på som han ville og lærte seg å sy. Året endte med at han fikk vise frem hva han hadde laget på studentstedet Kvarteret i Bergen.Deretter søkte han på Royal College of Art i London, hvor han altså tok en master i Fashion Womenswear sammen med 12 andre elever, og hvor han mottok flere priser og kom i kontakt med Alexander McQueen. Aadnevik fikk en assistentjobb hos ham.- Skolen var en døråpner, men det var hos McQueen jeg lærte mest. Jeg fikk være med på hele prosessen med å designe, følge produksjonen og lage showene i Paris. Jeg har alltid hatt en filosofi om at jeg vil jobbe for de beste, sier Aadnevik.Etter hvert fikk han tilbud om en jobb hos Harrods International, hvor hans jobb var å designe kolleksjonen i Japan.- Det var ikke drømmejobben, men viktig å ha med seg, sier han om arbeidsgiveren han hadde i tre år.En telefon fra italienske Donatella Versaces assistent med forespørsel om å være hennes protegé i ett år, fikk ham til å bytte beite. Sammen med fem andre unge og lovende designere ble han plukket ut til å delta i et ettårsprogram hos ulike etablerte designere.- Hos Versace lærte jeg mye om passform, cut og kvalitet på stoffer og produkter. De har hatt en stor innflytelse på motehistorien, og arkivene deres er virkelig inspirerende. Jeg jobbet tett sammen med Donatella. Hun har en fantastisk utstråling og finner det selv inspirerende å jobbe med unge talenter.Versaces landsmann Roberto Cavalli var nestemann ut som ville ha tak i Aadnevik. Han jobbet som seniordesigner for italieneren i ett år før han bestemte seg for å drive 100 prosent på egen hånd.- Det var usikkert å si opp jobben - ikke minst gi slipp på god lønn!I dag har Aadnevik en håndfull ansatte på kontoret i Chelsea og tar inn ekstra folk når han trenger det.Han tar ut lønn så han greier seg, men det meste blir pløyet tilbake i firmaet. Aadnevik vil ikke gi tall til Kapital. Han forteller at han av en kjole som selges for 1.300 pund hos Harrods i London, sitter igjen med 150 pund. Tommelfingerregelen i bransjen er at butikker tredobler prisen fra leverandør.Aadnevik sier han vurderer å starte en nettbutikk for å sitte igjen med mer av kaken.Nå har han ikke råd til å sitte på lager. På sikt drømmer han om å åpne egne butikker og kanskje også designe møbler og lage filmer.- I fremtiden tror jeg det kommer til å bli mer av at man holder på innen flere genre.I fjor fikk designeren 50.000 kroner i støtte fra SpareBank 1 SR-Bank i Hordaland.- Den har vært helt uvurderlig. Alexander McQueen hadde aldri kommet så langt som han gjorde hvis det ikke hadde vært for støtten han fikk av American Express i sin tid, sier han.- Hvor får du ideer til kolleksjoner?- Fra utstillinger, reiser, bøker, artister, filmer, historiske perioder eller mennesker rundt meg. Jeg har en muse jeg ofte jobber tett med. I sommerkolleksjonen var jeg inspirert av sigøynerne. Det er mye gull og hvitt.- Hva blir det neste du skal lage?- Det kan jeg ikke røpe her. Høstkolleksjonen var inspirert av black metal-musikk med mye skinn og lær og dyremotiver. Jeg gikk faktisk på skole med "Greven", sier Aadnevik og ler litt.De to er ikke venner. Han sier han vet at noen av kjolene er mer kommersielle enn andre, men hevder det er like viktig å ha begge.- Se på den, for eksempel, sier han og peker på en kort kjole uten stropper, som går i hvitt og gull. Den har solgt veldig bra. Men det er ikke sikkert kundene hadde kjøpt den, hvis jeg ikke også hadde laget mer ekstreme kjoler, som black metal-kolleksjonen. Den fikk for øvrig mange presseoppslag.- Alt har vel ikke gått på skinner hele veien?- Nei, men det har gått ganske greit. Jeg er først og fremst en kreativ person. Jeg vil ha en finger med i spillet i alle prosessene. Til tider blir det for liten tid til å drive med det kreative.Aadnevik forteller at det ikke blir tid til så mye annet enn jobbing. Han bor i nærheten av studioet og jobber av og til natten igjennom, noe han for øvrig ikke er alene om i bransjen.- Det å jobbe som designer er en livsstil. Mange av de man jobber med blir venner. Jeg må jo gå på endel fester og arrangementer. Der treffer jeg mange kjente.- Hvorfor lager du bare dameklær? - Det er litt tilfeldig. Jeg mener det er best å fokusere på én ting for at det skal bli skikkelig bra. Dessuten er det så mange muligheter med kjoler. Etter hvert har jeg lyst til å lage noe til menn også. I første omgang blir det nok accessoirer.- Hvilke klær går du selv i?- Jeans, jakke og en T-skjorte. Jeg er ikke så opptatt av merker, men det må sitte bra.