Dopingen er kommet til Tour de Finance

Nå er dopingen også kommet til Tour de Finance - strekningen Asker - Aker Brygge. Det er snakk om avansert og nesten usynlig el-doping av landeveissykler.

Faksimile fra nettsiden til Cytronex
Kultur

I fjor sommer ble proffsyklisten og tempospesialisten Fabian Cancellara beskyldt for å ha brukt en el-dopet sykkel på Tour of Flanders and Paris-Roubaix.Det ble tilbakevist av både Saxo Bank og Cancellara selv, men mistanken er ikke blitt borte av den grunn.Skjulte batteri og motor i navet? Det er lettere å skjule batterier og mekaniske hjelpemidler på en temposykkel, men mistanken blir kanskje ikke mindre når det nå begynner å dukke opp elekstriske motorer på landeveissykler for menig mann, som det må et trenet øye til for å avsløre.Cytronex har for eksempel ustyrt en Cannondale landeveissykkel med såkalt "hidden motor". Motoren sitter på navet på fjorhjulet, mens batteriet er en litt forvokst sykkelflaske.Les mer om Cytronex Powered Cannondale Super Six Dura Ace 2011 Motoren og batteriet øker riktignok vekten på sykkelen til 12,7 kilo, som er 5 - 6 kilo mer enn de letteste landeveissyklene til 100.000 kroner, med carbon felger. Men med en hjelpemotor på flat vei gir det likevel et brukbart overtak på de fleste.Utviklingen på dette området går imidlertid også med rasende fart og nå hevder den ungarske oppfinneren Istvan Varjas at han kan skjule en motor i rammen på en landeveissykkel, og at han kan gi sykkelen en toppfart på 90 km/t. Da begynner det å bli moro. Eller?Varjas hevder at han har utvilklet en rekke prototyper de siste årene og at motoren nå bare veier 1 kilo og at batteriet kan vare i fra 30 til 60 minutter, før det må lades på nytt. Og sykkelen skal allerede være i produksjon.Han hevder imidlertid at han ikke har hatt en finger med i spillet på Cancellaras temposykkel.Mer om Varjas og hans oppfinnelseHer kan du se hvordan sveitseren Fabian Cancellara passerte Bradley Wiggins på en av fjorårets tempoer. Tror du Cancellara har motor?Artikkelen fortsetter under videoenEL-doping i det norske finansmiljøet?Det er blitt observert flere elsykler rundt omkring i Oslo de siste par årene, og flere habile syklister er blitt grinete når de er blitt frasyklet fra Majorstuen og opp til Huseby, eller opp til Besserud, av en husmor eller bestefar med kurv på styret.Det er på en måte greit, men når dopingen sniker seg inn i miljøet rundt Tour de Finance, blir det verre. Da er det juks.En leser tipset oss også nylig også om at det nå går styggfort i Tour de Finance. Han hadde slått følge med en syklist hjem fra jobb i Oslo en dag og syntes det gikk i raskeste laget.Med sekk på ryggen bar det utover mot Sandvika i 50 km/t og vår leser, på sin blodtrimmede Cervelo R3sl, hadde mer enn nok med å holde følge. Men da farten økte videre opp mot 60 km/t ante vår leser at det var ugler i rammen.Da de nærmet seg Sandvika slakket imidlertid lederen av og vår leser takket for draget.På Shell i Sandvika kom syklisten etter og det var da vår leser mente å kunne avsløre at han hadde syklet om kapp med kar med el-dopet sykkel. Syklisten ristet imidlertid, som Canellara, bare på hjelmen.Oddsene jevner segraskt?Foreløpig er det kanskje ikke så mange som har tydd til el-hjelpemiddelet i Tour de Finance, men kommer det en el-dopet syklist opp på siden, når det går i 50 km/t, er det ikke lenger like moro, vil vi tro.Da blir det i hvert fall ikke like moro å kappsykle til Aker Brygge hver morgen lenger. Men kjenner vi de kapitalsterke syklistene rett tar det ikke lang tid før oddsene har jevnet seg ut.Det koster tross alt langt mindre enn et sett billige carbon felger, rundt 10.000 kroner.

Nyheter
Personlig økonomi