Rekrutterer ikke via sosiale medier

Bare en av ti bedrifter bruker sosiale medier ved rekruttering, viser ny undersøkelse.

Kvinne_PC_Hjemme.jpg

En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Amesto People viser at bare 10 prosent av bedriftslederne oppgir at de bruker sosiale medier for å markedsføre seg mot nye kandidater. Samtidig viser trenden i Norge at arbeidstakere bruker stadig mer tid på sosiale medier i jobbsøkerfasen.- Du bør vite hvilke kanaler du skal markedsføre deg i for å nå målgruppen. Ofte velger bedriftene tradisjonelle arenaer når de rekrutterer. Bruk god tid på planleggingen og rådfør deg gjerne med spesialister. Da sparer du både tid og penger og kan jakte på riktig sted, sier Gisle Tungland, administrerende direktør i Amesto People. Fortsatt troner tradisjonelle markedsføringskanaler som annonser i riks- og regionalavis som mest populære blant bedriftslederne.Undersøkelsen avdekker også at bare 10 prosent markedsfører seg mot nye kandidater på arrangementer ved utdanningsinstitusjonene.41 prosent av studentene i Universums kandidatundersøkelse oppgir at de har fått informasjon om mulige arbeidsgivere gjennom karrieredager og 34 prosent gjennom bedriftspresentasjoner ved lærestedet.