- Derfor har jeg personlig trener

Fargesjef i Jotun, Lisbeth Larsen, angrer ikke et sekund på at hun investerte i timer med personlig trener. - Formen har gått fra 0 til hundre, sier hun blidt.

pt time.jpg
Kultur

- Jeg er ikke opptatt av vekt og elsker god mat, forteller fargesjef i Jotun, Lisbeth Larsen til HegnarKvinner. Men med en hektisk hverdag, mye reising og plager i nakke, skuldre og rygg, fant hun ut at det var på tide å ta treningsgrep.- Etter at jeg startet med personlig trener, orker jeg mye mer, forteller Larsen. Som det siste året har opplevd at venner og bekjente kommenterer hvor sterk hun er - og at hun ser sterk ut.PT motiverer- Jeg er ikke noen treningsnarkoman, og jeg må innrømme at jag av og til gruer meg litt for å komme til treningstimene. Men når jeg først er her, i full sving, angrer jeg ikke et sekund, sier Larsen.Hun tror mye av nøkkelen til gode resultater er oppfølging og motivasjon.- Når jeg vet at jeg har timer med Jorunn om noen dager, blir jeg ekstra motivert til å gjennomføre egentrening utenom.Larsen trener sammen med personlig trener og treningsekspert i HegnarOnline, Jorun Githmark, fra én til to ganger per uke.- Før trente jeg aldri på egenhånd, jeg gikk alltid på timer. Jeg syns til og med det var helt pyton å løfte vekter, forteller Larsen og løfter opp noen ruggede kettlebells klar for knebøy.Trent seg fri for smerterNå har treningshverdagen blitt en ganske annen.- Jeg trener styrke flere ganger i uken og løfter mye - og ikke minst jeg løfter riktig. Dette med å løfte riktig får man kun til og det er noen til stede som kan korrigere deg underveis. Når man får noen år på baken og trøblete rygg og nakke, skjønner man viktigheten av å gjøre treningsøvelser riktig, påpeker Larsen.- Da jeg var støttemedlem og nesten ikke innom treningssenteret kunne jeg løftet på meg en prolaps, mens i dag har jeg nesten ikke vondt, noe sted i kroppen lengre, forteller Jotun-sjefen.Hvor ofte må til?Larsen trener opptil to ganger i uken med personlig trener. HegnarKvinner spør Githmark hvor mange ganger som er optimalt.- Dersom man vil prioritere å trene med PT, bør man ha minst én time i uken. Sammen setter man seg et langtidsmål, med mindre delmål underveis, og så lager man en plan og et treningsopplegg på hvordan man skal nå målet, sier Githmark.Man kan velge mellom PT-timer på 30 eller 55 minutter.- 30 minutters økter er tidseffektivt og gir god kvalitet. Men man vil ikke få like god tid til å sette opp et helhetlig program som om man velger 55 minutter.- Vi har også kunder som velger å ha PT sammen eller i grupper. Da kan man velge å trene løping, for å gå ned i vekt eller andre sporter, forteller treningseksperten.