- Du merker fort fremgang

Treningsekspert Halvor Lauvstad fra SATS mener den beste motivasjonen for å komme i gang med treningen igjen, er fremgang.

githmark lauvstad.jpg
Kultur

For mange er kan det være vanskelig å finne veien tilbake til treningsstudio og tyngre treningsøkter etter å ha avsluttet en lang, lat og avslappende sommerferie.Vi spurte treningsekspert Halvor Lauvstad om han hadde noen gode tips for å finne tilbake til treningsmotivasjonen.- De fleste motiveres av å merke fremgang. Etter en god sommerferie (med eller uten trening), vil du kjenne fremgangen på kroppen på bare en uke, så sett i gang så fort som mulig, sier Lauvstad.Hvis du ikke vet hvor du skal begynne, er hans beste tips at du starter med det du liker og fikk til før ferien.- Du merker kanskje at det ikke går like lett første økt etter ferien, men på et par tre økter er du sannsynligvis tilbake på det samme nivået du hadde for noen uker siden, sier Lauvstad, som kan fortelle at det skjer positive endringer både mentalt og fysisk allerede etter første økt.- Jogging og løping er uhyre effektivtStart litt rolig i oppstartsfasen, kutt litt ned på fart, lengde, vekter og total treningstid.- Alt som kan gjøres ute og inne er bra, men kanskje særlig jogging og løping er uhyre effektivt dersom du vil komme tilbake i storform raskere, sier Lauvstad.Videre er sykkel en aktivitet som lett lar seg kombinere med sensommer- og høstaktiviteter utendørs.- Ta gjerne noen spinningøkter innendørs for å heve formnivået, slik at du ikke går tom for krefter midt inni skogen, sier Lauvstad.Kutt sukker - spis frukt- Mange unner seg med rette mye godt om sommeren. Stor sett er det småspising av is, kaker og lignende som kommer i tillegg til vanlige måltider. Når du er tilbake i hverdagsrytme, kan det være greit å komme inn i måltidsrytmen også, sier treningseksperten og kommer med to konkrete råd:- Kutt brus og saft, og gå heller over til vann eller usukret brus og saft.- Erstatt sommerkos med frukt. Da får du i deg mindre sukker, og flere vitaminer og mineraler.Tre superøvelser Helt til slutt har han tre supre sensommer-øvelser som får fart på form og fasong - og det beste av alt, du trenger ikke annet enn din egen kroppsvekt som motstand.- Knebøy er super for rumpe og lår samt stabilitet i korsrygg og mage. Push-ups styrker armer, skulde og bryst og kroppsheving, med eller uten hele kroppsvekten, styrker armer og rygg.- Disse tre øvelsene er supre siden de både kan gjøres hjemme, utendørs i lekeapparater eller inne på treningssenter, avslutter Lauvstad.Les også: Så fort mister du formen