Stiletthæler inspirerte til business

Tre kvinner under 30 år forteller sine historier om hvordan de fikk ideen til å utvikle noe selv.

sko.jpg
Kultur

Da de to studentene Katie Shea og Susie Levitt så seg lei av å gå på høye stilletthæler hjem fra byen, dukket ideen om å starte for seg selv opp.- Vi utviklet et elsk-hat forhold til de høye helene, forteller de på sin hjemmeside.Jentene som hadde vært NYU- studenter i tre år googlet etter sko som kunne hjelpe, men fant ingen. Da fant de i stedet opp CitySlips.Skoene er helt flate, foldes og kommer i en liten toalettmappe. Når det blir for tungt å gå med stilletthæler, kan en i stedet ta på seg de små skoene. Toalettmappen blir dermed gjort om til bunnen på en heller stor og florlett veske i gull eller andre farger, hvor en kan putte stiletthælene oppi og bære dem over skulderen.- Møte med kjendiser og andre jenter som har gått barbeint hjem fra byen, gjorde at vi forstod at flere enn oss hadde problemet, og trengte en "SOLE-ution", sier de lurt.Siden lanseringen i 2009, har selskapet generert mer enn 5,5 millioner kroner i salg, basert på to typer sko med ulik stil. De er priset til mellom 50 og 135 kroner.Tok selv styringen En annen ung kvinne som skapte sin egen arbeidsplass, er Brittany K. Earls (23). Hun er grunnlegger av Genesis Magazine. På bare 15 måneder vokste magasinet til 40.000 abonnenter i 18 stater.Da hun ikke fikk jobben hun søkte på i et magasin, tok hun styringen og startet sin egen utgivelse.- Tanken bak Genesis Magazine kom av min kjærlighet til seriøs journalistikk. Jeg har aldri brydd meg om kjendisstoff, men heller stoff om hvordan folk har startet sitt eget firma, sin egen formue, brukt nye talenter, skrevet en ny bok, eller i det hele tatt brutt barrierer, og oppnådd suksess. Derfor begynte jeg et magasin basert på disse interessene med mer, sier hun til Under30ceo.com.Se intervju med Susie Levitt i CitySlips her Møt Brittany i Genesis Magazine her