- Tror på dialog og klare mål

Randi Flesland, adm. direktør i Forbrukerrådet, trives i en jobb der hun får brukt sitt samfunnsengasjement.

Randi Flesland.jpg
Kultur

KARRIERESTIGEN: I snart tre år, har Randi Flesland vært administrerende direktør i Forbrukerrådet. Det å hjelpe forbrukere hver dag, gir henne glød og engasjement til å stå på i arbeidet.- Jeg trives kjempegodt. Det er en hyggelig type jobb. Og Forbrukerrådet har mange engasjerte og dyktige medarbeidere. Det er en takknemlig oppgave, forteller hun til HegnarKvinner.Et stort samfunnsansvarDet at Forbrukerrådet hjelper så mange mennesker, gjør jobben hennes viktig. Stillingen som toppsjef, innebærer et stort samfunnsansvar.- Det er spennende å jobbe for samfunnet. Nå jobber vi som organisasjon, hele tiden for å bedre forbrukernes hverdag. Og det er innenfor tre områder, forteller Flesland.De tre områdene går ut på å hjelpe forbrukerne i å få de rettighetene de har.- Vi er Norges største gratis, juridiske tjeneste på rådgivning i forbrukerssaker. I tillegg jobber vi for å få endret lover og regler der forbrukerne har for dårlige rettigheter, og til slutt å bevisstgjøre forbrukerne. Dette gjør vi blant annet gjennom Forbrukerrådets tester. Alle testene vi gjør legges ut på forbrukerportalen.no. De er helt gratis, opplyser hun.De mest populære testene til Forbrukerrådet er testen av barneseter til bil. Nylig gjorde de også en på bildekk.- I sommer var den mest populære testen av solkrem. Er de bra eller det motsatte? Det er jo så mye tilsetningsstoffer i en del kremer, sier hun.Selv har den administrerende direktøren gjennom jobben, blitt bevisstgjort omkring alt fra rettigheter, til forskjellen på leverandører og den ulike produktkvaliteten som tilbys i markedet. Det synes hun er bra.- Vi går så mye i gamle vaner. Her er alt jeg lærer, direkte relatert til vår hverdag. Både din og min. Den største AHA-opplevelsen jeg har hatt i så måte, er at bransjen så gjerne vil, men ikke nødvendigvis får det til. De trenger noen ganger hjelp fra oss til å kunne gi det beste til forbrukeren. Jeg har veldig tro på dialog, sier Flesland.Viktig å se mennnesketFlesland synes det er utrolig hva dialog kan utrette, og hvordan verden går videre etter å ha snakket om det som opptar en. Om ulikhetene; det å møtes med åpenhet og gjensidig forståelse.I jobben hennes er nettopp "dialog"et nøkkelord. Foruten å lede sine ansatte, går arbeidet stort sett ut på å holde foredrag, delta i debatter, gjøre intervjuer, samt delta i møter.Flesland har alltid vært interessert i, og takker blant annet sin bakgrunn som psykologistudent, for at hun har lært seg å se menneskene bak ordene.- Jeg var psykologistudenten som endte opp som siviløkonom. Det ble til at jeg byttet studieretning, siden mannen min ville at vi skulle flytte til Irland, forteller hun og legger til; det er en bra kombinasjon. De to fagene utfyller hverandre.Kanskje var det da hun i jobben som konsernsjef for Avinor (red. anm. den gang Luftfartsverket) at hun virkelig så at økonomi og mennesker, henger sammen. Omstillingsprosessen som endte med at 400 medarbeidere måtte gå, var tøff.- Det er det vanskeligste valget jeg har måttet ta. Da gikk jeg nok i kjelleren mentalt. En omstilling handler om så mye. Det er et menneske som skal slutte. Det er smertefullt. Man må vise både ærlighet og respekt.En lærdom den tidligere Avinor-toppsjefen tok med seg fra den tøffe tiden, er at en leder må også huske på og ta vare på de menneskene som skal kjøre løpet videre.- Det ble til at vi var så opptatte av de som skulle slutte. Vi klarte ikke like godt å ta vare på de som skulle være med videre. Det har vært en erfaring, sier hun.For henne endte det med at hun i 2005, måtte gå av, for å skape ro etter de tøffe avgjørelsene.Selv om nedbemanningen var det hardeste valget Flesland har hatt i sin lederkarriere, så hadde hun tidligere også vært oppe i en situasjon, hun selv ikke kunne være med å forårsake.- Under Åsta-ulykken, der 19 personer omkom, hadde jeg stilling som visekonsernsjef. Da fikk jeg i oppgave å ha ansvar for oppfølging av de pårørende. Da blir ord fattige, sier hun alvorlig.For å få det kronologisk; karrieren til Flesland startet med ett år som lærer i videregående, deretter 17 år i NSB, der hun hadde flere ulike stillinger, den siste som visekonsernsjef. Så ble hun i år 2000 konsernsjef i Avinor. For så å jobbe med strategi og ledelse i IBM, en av Norges største konsulentorganisasjoner. Deretter endte hun opp i Forbrukerrådet.- Hvis jeg kan gi ett karriereråd, så er det å si "ja" til nye muligheter. Selv har jeg tenkt det sånn at, viser noen meg tillit til at jeg skal greie å utføre en oppgave. Ja, da må jeg jo bare prøve. På den måten har jeg utviklet meg både som leder og menneske, forteller hun.- Når blir du sint?- Jeg er ikke veldig aggressiv. Heller er det sånn at jeg kan bli litt skarp. Jeg reagerer sterkt på urettferdighet og løgner. Tar ikke en bedrift forbrukeren på alvor, blir jeg engasjert. Det har en nok kunnet se i forhold til Røeggen-saken som pågår i retten nå med DnB Nor, sier hun.Ser det store bildetOg kollegene hennes har gode ord å si om dagens toppleder i Forbrukerrådet. I anledning intervjuet, har Flesland i rette "forbrukerånd" like så greit spurt dem om hva de mener.- De sier jeg er ambisiøs på vegne av organisasjonen. I alle mine jobber har jeg fått tilbakemelding om at jeg har et intenst ønske om høy kundetilfredshet. Å være målbevisst, er noe som går igjen, sier hun.Det å se det store bildet, er Flesland god på.- Jeg er opptatt av gode endringsprosesser, og det store bildet. Det blir lange arbeidsdager. Jeg er veldig interessert i menneskene rundt meg. Også privat. Det gir meg energi, sier hun.Som leder i Forbrukerrådet har hun hele tiden forbrukerens kår, for øyet. Og hun er også en omsorgsperson.- Tøff kan jeg være, på vegne av dem. Selv om det til tider har sin pris, og kan støte andre, innrømmer hun.Også når det gjelder familieliv og arbeidsliv, klarer Flesland å holde orden på alle ballene i luften, samtidig. Toppsjefen er tobarnsmor.- Det går helt fint å kombinere. Vi mødre har alltid dårlig samvittighet, og det er nok noe vi bør jobbe med. I dagens samfunn må du klare begge deler. Og det er norske kvinner gode på.Selv angrer hun ikke på valget om å få barn. Snarere tvert i mot.- Det er det smarteste jeg har gjort. Barna mine er midt midtpunkt, og gir både liv og energi. Og de har vært viktige for mine valg i livet, sier hun.Det er menneskene i livet til Flesland, som først og fremst gir henne energi til sin store drivkraft, som hun tar med seg i jobben.- Å sitte ved et middagsbord med god mat og drikke, der latteren går, det fyller meg. Det samme gjelder det sosiale på jobben. Jeg kunne godt vært mye mer sosial, hadde jeg hatt tid til det. Foruten mennesker, så får jeg også koblet av med pusling i hagen. Å se de vakre fargene, se det spire og gro. Men det er mest moro å lage bedet med nye blomster, enn å luke da, ler hun.Drømmer har Flesland som alle andre, men hun har lært seg å sette pris på hverdagen.- Jeg gleder meg over mulighetene. Små skritt. De store drømmene, har jeg ikke. Det handler om å leve i nuet, sier hun.KARRIERESTIGENHver onsdag kan du på HegnarKvinner lese om profilerte kvinners erfaringer og om hvordan de har styrket sin posisjon i næringslivet og kommet dit de er i dag.