Urban mote til dobbel pris

Kleskjeden Hennes & Mauritzs nye "luksusmerke" COS på plass i Stockholm.

persson_hm.jpg
Kultur

Hennes & Mauritz-avleggeren COS åpnet nylig dørene til sin første butikk i Sverige, nærmere bestemt i Stockholm. Med klesdesign for et urbant publikum skal kjedekonseptet tiltrekke seg de kresne forbrukerne som svikter tradisjonelle H&M-butikker. Prisene på COS, som står for Collection of Style , ligger i gjennomsnitt på rundt det doble av H&Ms.- Vi har samme forretningsidé: mote og kvalitet til beste pris. Men vi er to helt forskjellige varemerker med to helt forskjellige uttrykk. COS' priser begynner der H&Ms slutter, hvilket gjør det mulig å jobbe med andre kvaliteter og detaljer, sier H&Ms pressetalsmann Håcan Andersson.COS er en del av Hennes & Mauritz-gruppen og ble først lansert i mars 2007 i Regent Street i London. Senere har det blitt åpnet 35 butikker i Europa. Konsernsjef Karl-Johan Persson i H&M, som er sønn av hovedeier Stefan Persson, kom i sin tid fra stillingen som leder for COS. I dag er det Pernilla Wohlfart, med 18 års fartstid i H&M-konsernet, som er ansvarlig for konseptet.Først i vår var altså turen kommet til Sverige, etter at de tidligere lokalene til Emporio Armani på 450 kvadratmeter i sentrale Stockholm var blitt ledige.- Hvorfor har det tatt så lang tid å komme "hjem" til Sverige?- Vi har lenge villet åpne i Sverige, men først nå har vi funnet de rette butikklokalene i Biblioteksgatan, sier Andersson.I fjor ble omsetningen til H&M slått av erkerivalen Inditex, det spanske konsernet som har kleskjeder som Zara, Massimo Dutti og Pull and Bear. Inditex åpner omtrent 10 nye butikker i uken, og satser sterkt på nye markeder som Sør-Amerika, Australia og Afrika.Det er lenge siden konkurransen mellom klesgigantene bare handlet om billigst mulig mote. Stigende bomullspriser har den siste tiden satt lønnsomheten i klesbransjen på prøve. Kjedene bruker ofte gjestedesignere og kjendiser til å skape blest om nye kolleksjoner. Den siste tiden har H&M kjøpt opp flere andre merker og økt satsningen på klær for mer trend- og kvalitetsbevisste kjøpere.Oslo har allerede fått butikker fra Weekday- og Monki-kjedene, som også kontrolleres av H&M-gruppen. Nylig kom dessuten hjemmeinredningskonseptet H&M Home på plass under samme tak som flaggskipbutikken til H&M i Tatlerbygget i Bogstadveien i Oslo. En eventuell lansering av COS i Norge er foreløpig ikke et tema H&M vil utbrodere.- Er dere på utkikk etter egnede lokaler for COS i Norge?- Pr. dags dato har vi ingenting på gang, men H&M er alltid på utkikk etter nye spennende lokaler. Om det blir H&M eller andre type konsepter, kan jeg ikke bekrefte på det nåværende tidspunkt, sier Vibeke Holann, kommunikasjonssjef i H&M i Norge.