Uten å ta opp en krone i lån har Lise G. Kristiansen og Hanne Berg Landmark bygget opp et særdeles lønnsomt smykkefirma. I løpet av de fem årene selskapet har eksistert har omsetningen doblet seg hvert år. I fjor økte omsetningen fra 12,7 til 28 millioner kroner, en vekst på 120 prosent.- Vi har produkter som slår an hos sluttbrukeren, og da vil forhandlerne ha våre produkter, sier styreleder og deleier Hanne Berg Landmark, når hun skal forklarer den sterke veksten.
Australia på kundelistenArbeidsplasser blir tilBunnlinje med hjerteMåler seg mot danskene KontordirigentenHjerter AS
Selskapet designer hjertesmykker, men har nå utvidet sortimentet med noe tekstil. Smykkene blir produsert i Kina, mens klærne sys både i Asia og Europa.Den sterke veksten er et resultat av hard og målrettet jobbing med å bygge opp et forhandlernett, og selskapet har over 500 butikker på kundelisten. Uten at de har gjort noe aktivt fremstøt har de også fått forhandlere i utlandet.- Vi har faktisk 44 butikker i Australia og én i England på kundelisten, forteller Landmark.De to gründerne jobbet i Helly Hansen, den ene på produktsiden og den andre med logistikk. Men de ønsket å skape sin egen arbeidsplass. Nå har de til sammen ti ansatte, de fleste ved hovedkontoret i Son.- Dette har vært viktig for oss. Det er ikke mange arbeidsplasser i lille Son.- Hvorfor akkurat hjerter?- Det er et utrolig godt symbol som har levd all den tid mennesket har vært på jorden, sier Landmark, som heller ikke tror symbolet blir oppbrukt.I 2009 klarte selskapet å oppnå en resultatmargin på 44 prosent. Selv med en gigantvekst i fjor, klarte de det kunststykket å øke marginene ytterligere. Da rundet resultatmarginen 50 prosent, og selskapet fikk et resultat før skatt på 14,1 millioner kroner.- Har dere hatt spesielt fokus på bunnlinjen?- Ja, det har det vært i oppbyggingsfasen. Det er viktig å sikre seg hvis det kommer dårlige år, men nå tenker vi mer på investeringer og hvordan vi skal utvide. Da er det også greit å ha spart opp noe, sier hun.- Hvordan ser det ut så langt i år?- Vi er godt fornøyd og ligger foran fjoråret, men vi kommer ikke til å doble i år.Selskapet har spesialisert seg på smykker med priser mellom 200 og 800 kroner. Det har vært et bevisst valg for å treffe det gavehandlende publikum. Men Hjerter er ikke alene i dette markedet. Danske Dyrberg/Kern er en av de større konkurrentene.- Vi har sterke konkurrenter både fra Sverige og Danmark som puster oss i nakken. Men vi puster også dem i nakken. Det er veldig mange svensker og dansker som er flinke på dette og derfor er det også gøy at vi nordmenn kan klare det vi også, sier Landmark.Les også: (Mill. kr)Driftsinntekter 28,0 (2010) 12,7 (2009)Driftsresultat 14,0 (2010) 5,5 (2009)Resultat før skatt 14,1 (2010) 5,6 (2009)Resultat etter skatt 10,1 (2010) 4,0 (2009)- De to gründerne valgte ut ett hjertedesign av 100 forskjellige grafiske utkast. Dette hjertet går igjen i alle produkter som lages.- Satser på å ekspandere først og fremst i Sverige og Danmark.- Selskapet eies 50/50 av Lise G. Kristiansen og Hanne B. Landmark.