Fra forelskelse til ekte kjærlighet

I Frankrike kjører de tettere enn hagl, men her hjemme er den ennå et Oslo-fenomen. Fiat 500 er mer enn en søt liten bybil. Vi tok den ut på tur.

ks_fiat01.JPG
Kultur

Fiat 500 cc er retrodesign-suksessen som har tatt Fiat i Norge opp fra ingenting til en populær byknøtt som ruller opp og ned Bygdø Allé. Bilen er med sine 354 centimetre en av de mindre bilene på veien.Hele 500-serien er tilgjengelig med tre ulike motorer: 1,2 69 hk, 1,4 16v 100 HK og 1,3 Multijet 16V, 75 HK. Mulitjet'en har en femtrinns girkasse, mens de to bensinutgavene har en sekstrinns girkasse.Testbilen vår var en 500 CC Italian edition 1,2 Bensin m/ Skinn interiør 69 HK 3 dørs Stop & Start. Standardutstyret i denne modellen til 219.900 kroner er elektrisk foldetak med glassvindu, Air Condition, Blue & Me, Airbag, Skinnratt, alu-felger med tøff finish, lakkerte sidelister, ESP, parkeringssenor bak og varmeseter.Fiat 500 er litt som en swiss army-kniv på hjul. Den 850 kilo lette bilen i elskverdig fasong er både design og kjøreglede. I Tyskland har Fiat 500 nylig vunnet den prestisjetunge JD Power and Associates sin årlige kundetilfredshetsundersøkelsen. Overrasket? Ikke jeg!Er den nå så liten?For å teste grundig, plasserte jeg to damer i baksetet og en i passasjersetet foran. For lette folk opp til testhøyden vår på 173 centimeter er Fiat 500 veldig komfortabel. Baksetene passer kanskje best for barn, men forsetene er svært komfortable.I tillegg til setevarmer som var standardutstyr i vår testmodell var det også høydejustering av sitteputen. På de rimeligste utgavene er dette tilleggsutstyr.Under passasjersetet finnes ekstra oppbevaringsplass. Du kan også legge ned baksetene om det er behov for mer plass i bagasjerommet.Til sammen gir alle de praktiske løsningene i en Fiat 500 overraskende mye rom, og tilbyr voksne alt det man kan ønske seg. Det er også plass til to golfbagger og to voksne i bilen.Merk at dette uansett ikke er primærbilen for småbarnsfamilier som allerede sliter med å true bagasjen sin inn i en SUV.I tillegg til fire nette damer i setene, var det også plass til min ryggsekk og tre kofferter i baggasjeluken. (Artikkel fortsetter under bildet)Lider ikke av småbilssykdommerTestbilen vår var en 69 hk bil som selvfølgelig aldri kommer til å vinne Rally Monte Carlo. Men du skal langt over tillate fartsgrenser i Norden før småbilnykkene setter inn og du får den berømte følelsen av å sitte og riste inne i en liten blikkboks som kanskje er mer over veien enn på veien.0-100 går på 12,9 sekunder. At bilen kun veier drøye 800 kilo hjelper på. Men om det er én eneste ting jeg ønsker meg, så er det litt mer hestekrefter. Men om det er nødvendig? Overhodet ikke. De forbikjøringene vi ikke rakk å foreta med testbilen kommer strengt tatt også i kategorien forbikjøringer man ikke bør ta.Veistabiliteten overrasket meg voldsomt. En hjulstilling som er temmelig bred i forhold til karosseriet gjør at bilen ligger stabilt og godt på veien, med veldig bra grep. Bilen har også EPS.Fiat leverer topp på giret. Bilen har ikke det minste snev av den typisk irriterende småbilssykdommen med "slerkete", upresis gir. Den korte, superpresise girstangen gir god respons.I utgangspunktet er bilen allerede nesten like lett å manøvrere som en trehjulssykkel. Man kan lure på om den trenger ryggesensor. Den som klarer å rygge borti noe med en Fiat 500, med eller uten sensorer, bør strengt tatt vurdere å levere inn førerkortet sitt.Fiat har tatt kjøreglede på alvor når de har laget denne nydelige lille bilen som med litt mer hestekrefter og litt mer presise bremser ville ha flørtet med grensene opp mot "sportslig".Italiensk sommerCabriolet-modellen har et polstret tøytak. Dermed blir det mer sus og dus enn inne i en hardtop bil. Stort sett holder støynivået seg under "irriterende"-nivået, og for rett over 200 000? Godkjent! (Artikkel fortsetter under bildet)Taket har tre ulike innstillinger, i tillegg til at du selvsagt kan velge å ha tak på hele bilen. Det første nivået tar bak taket omtrent like mye som et vanlig soltak, nivå to tar bort taket over bilen men beholder bakruten, og nivå tre bretter taket helt ned til den lille baggasjeluken.PrimadonnaenFå mil utenfor Oslo begynte bilen å samle nysgjerrige skuelystne. Jeg har aldri opplevd maken til interesse for en bil noen gang. Vilt fremmede torpederte meg med spørsmål om bilen.- Hva koster den?- Er den god å kjøre?- Oi, elektrisk tak!Og standardfrasen "Åhhh" når jeg så demonstrerte det tretrinns elektriske taket. Svært mange kaller Fiat 500 en "damebil". Det hadde åpenbart mennene fått med seg der de svermet tydelig betatt rundt den vesle sjarmøren, og kommenterte med stjerner i øynene til kona at "dette hadde vært en perfekt bil for deg".Gjerrigknarkens glederEtter en stund begynte jeg å lure på om det var noe feil med bensinmåleren. Den viste bare full tank! For meg som er vant å tanke opp en stor, eldre stasjonsvogn føltes det som jeg hadde vunnet i Lotto da jeg så den latterlig lille bensinregningen til Fiat 500. (Artikkel fortsetter under bildet)Bilen bruker 0,43 liter per mil på landeveiskjøring og rett over 0,5 liter per mil på bykjøring. Bilen har et CO2 utslipp på 113 gram per km. Det er altså ikke den gjerrigste på markedet, men du skal ha skranten økonomi for å oppleve drivstofforbruket til en 500 som budsjett-killeren.Importøren kan dessuten skryte av en bil som er fri for feil og tull. Den er regnet som en svært driftssikker bil og den går som en klokke.Swiss Army-kniv på hjulFiats lar deg samle inn data om kjøringen din på en memory-stick slik at du kan lese det av på Pcen for å få råd om hvordan du skal bli en enda bedre og mer kostnadseffektiv sjåfør.Blue & Me systemet lar deg også spille musikk fra en memorystick eller MP3-spiller. Du kontrollerer alt med stereoanleggets knapper på rattet. (Artikkel fortsetter under bildet)Via Blue & Me kan du også koble mobilen til handsfree med kontroller på rattet og et display på dashbordet der du ser hvem som ringer og kan få opp tekstmeldinger uten å ta hendene av rattet.Bilen har en city-funksjon på rattingen som gjør rattet fjærlett. Men samtidig er city-rattingen stabil nok til at det ikke blir vinglete. Importøren fortalte meg at det var til bykjøring. Men jeg kan knapt tenke meg noe festligere enn Fiats city-ratting langs de mange svingete drittveiene det finnes et svært bredt utvalg av i hele Norge.Jeg trodde jeg skulle bli kurert for min fascinasjon for Fiat 500 ved å tilbringe helgen sammen med den. Det er det kuleste designikonet i småbilklassen. Men det er også en veldig god bil som er moro å kjøre. Forelskelsen har gått over til ekte kjærlighet!

Nyheter
Kultur