- Dette har ingen gjort før meg. Jeg har lett verden rundt, men har ikke funnet noe i hvert fall, sier Cecilie Eidslott.Vi møter henne på kontoret på Kronprinsesse Märthas plass ved Rådhuset, så hun lever åpenbart som hun prediker:- Jeg har laget en spesialisert annonseportal for utleie av næringslokaler i det området som utgjør Central Business District i Oslo. Dette området er kjent som den geografiske indrefileten i markedet for kontor og forretningslokaler.
Området, som på næringseiendomsk kalles CBD, består av Vika, Aker Brygge, Tjuvholmen og delvis Bjørvika.Uoversiktelig markedÅ legge ut en næringseiendom på Finn.no koster 3.500 kroner for tre måneder. Eidslott tar 4.950 kroner for det samme.Gründeren har investert en kvart million kroner i tjenesten som så smått ble lansert i juni i år. Nå inneholder basen i underkant av 50 ledige lokaler fra mindre enn 300 kvadratmeter og opp til over 1.000 kvadratmeter. Området rundt Vika og Rådhuset er mest populært.Satser i hele verdenEidslott sikter mot en omsetning på 10 millioner kroner fordelt på norske, svenske og danske kunder i løpet av fem år.Spår dårligere tider- Det kommer dårligere tider. Ikke i år og kanskje ikke neste år, men når vi ser hva som har skjedd i Europa og USA er det ikke usannsynlig at vi får et problem med norske banker. Og da kommer endringene raskt. Gitt de signalene som kommer utenfra, tror jeg det blir mange ledige kontorer fremover.Gründerintervjuet - Cecilie Eidslott (48)
Det er nettopp her investorer, advokater, meglere og folk i shippingbransjen boltrer seg og flytter store pengebeløp hver eneste dag. At husleien er to til fire ganger så høy som ellers i Oslo sentrum, spiller åpenbart ingen rolle. Det er derfor Eidslott har laget et eksklusivt utstillingsvindu til dem som eier forretningsbygg i dette området. Håpet er at eiendomsbesittere og meglere kan lokke til seg potensielle leietakere på en ny måte.Gründeren bak portalen CBD Oslo har vært i bransjen i over 20 år, og flere ganger som representant for eierne av byggene i finansdistriktet. Eidslott er siviløkonom fra Canada, har vært eiendomsdirektør i Posten og har også bakgrunn fra eiendomssiden i Gjensidige.- Jeg har også jobbet åtte år som megler for næringseiendom. Det er en god ballast. Men boligmegling har jeg aldri vært borti. Det er to ulike verdener, sier gründeren som for to år siden var med på oppstarten av meglerselskapet Crex. Dette selskapet omsetter i år for 3 millioner kroner.- Hvordan dukket ideen til CBD Oslo opp?- Jeg har hatt planer om å samle annonser for Oslos finansdistrikt i et par år. Jeg så at stadig flere eiere av næringseiendom laget egne nettsider. Dette koster ofte mellom 25.000 og 30.000 kroner. Dessuten er det vanskelig å markedsføre. I stedet for å lage sin egen side med én eiendom legger jeg heller alt inn på én side til en brøkdel av prisen.- Hvordan skal du utkonkurrere Finn.no?- Jeg ser heller min tjeneste som et supplement. Årsaken til at jeg tar en høyere pris, er at eiendommene blir bedre presentert på CBD Oslo, og at kunden slipper å legge inn annonsene selv.- Hvor stort er markedet ditt?- Jeg har ikke oversikt, men alle de største, som Aberdeen Property Investors, Eiendomsspar, Thon Gruppen og Pecunia er med. Og i Oslos finansdistrikt finnes det rundt 1.000 leietakere, sier hun og legger til:- Akkurat nå har nettsiden rundt 60 prosent av det som er ledig i markedet. Noen vil sitte på gjerdet og se hvordan denne tjenesten blir tatt imot i markedet. Målet er selvsagt 100 prosent.Neste år er ambisjonen til Eidslott å omsette for én million kroner og ansette en markedssjef. Målet er å doble topplinjen i 2013.- Men så begynner det å skje noe; jeg har også kjøpt domenenavnene DBD Stockholm og CBD Copenhagen. Jeg vil også lage noe tilsvarende i Helsinki, men der er jeg ikke så godt kjent. Så går turen videre nedover i Europa til Paris og London. Deretter står USA for tur. Det hadde vært morsomt å lykkes der, sier gründeren, med en stemme som avslører at hun ikke har helt troen på dette selv akkurat nå.- Inntektene kommer både fra eiendomsbesittere og annonsemarkedet. På sikt regner jeg med at 40 prosent av inntektene vil være annonseinntekter.- Har du tenkt på noen nye tjenester?- Det kommer muligheter for å markedsføre eiendommer selv om det ikke er noe ledig akkurat nå. Men det mest spennende er CBD Oslo TV. Planen er å lage en filmsnutt på ett minutt om eiendommen. I dag er det stort sett stillbilder. Løsningen ligger allerede klar.- Hva tror du om markedet fremover?- Hva med prisutviklingen?- Kvadratmeterprisen har holdt seg stabilt høy på mellom 2.500 og 3.000 kroner i snitt. Inntil videre tror jeg det holder seg slik. Og prisene i CBD er to til fire ganger høyere enn i de øvrige områdene av sentrum på grunn av beliggenheten.- Hvordan har Finn.no reagert på ditt konsept?- Jeg har ikke snakket med dem, men jeg kan umulig tenke meg at de skjelver. Jeg er jo bare en liten mygg, sier hun, og tar en kunstpause før hun fortsetter:- Men en mygg kan jo være ganske irriterende.- Selskap: CBD Oslo- Forretningsidé: Annonseportal for ledige næringslokaler i Oslos business-distrikt- Ambisjon: Omsette for 10 millioner kroner om fem år- Finansiering: Ingen lån, 250.000 kroner i egenkapital- Eiere: Gründeren selv