Dagen før du skal løpe maraton skal du ta deg helt fri fra trening, og med god samvittighet, skal vi tro løpeekspert og forfatter av boken "Best i løping", Halvor Lauvstad.- Er det en dag du skal være sofasliter i år, så er det dagen før du skal løpe Oslo Maraton, sier han til HegnarOnline.- Spar beina!Men det er ikke bare beina som skal hvile lørdag - du skal helst ikke spise tung fordøyelig mat eller for mye mat for sent.- Det siste store måltidet du inntar lørdag, det vil si middagen, bør du ikke spise senere enn kl.17, senest kl.18, sier Lauvstad.- Når du løper må du bære på det du har i magen, og har du spist et tungt måltid lørdag kveld, kand et utgjøre en halv kilo ekstra å drasse på.Det samme tipset som fredag gjelder også for lørdag.- Spis lett fordøyelig mat, unngå rødt kjøtt, og fyll gjerne på litt ekstra karbohydrater, anbefaler Lauvstad. Han mener det er viktig at man har fylt opp karbohydratlagrene i kroppen før man skal utsette seg for en langdistanse, som det maraton er.- Lørdag kan du helt fint drikke kaffe, te og andre vanndrivende drikker. Drikk gjerne vann som vanlig også, avslutter Lauvstad. - og hvilke drivere som gjør deg raskere. Feil valg av sko kan sinke deg i løypa. Se hvordan du med enkle grep kan løpe mer "effektivt" uten å bruke mer krefter.Du blir ingen rask løper uten å trene styrke. Hvordan skal du legge opp kostholdet får å oppnå optimalt utbytte i forhold til fart og enrgiforbruk når du løper? i dag!Kan drikke og væskeinntak bidra til at du løper raskere?