I dag går helgens store sportsbegivenhet, Oslo Maraton, av stabelen. Er du en av mange tusen nordmenn som skal delta?Løpeekspert og forfatteren av boken "Best i løping", Halvor Lauvstad, gir deg en pekepinn på hvordan du bør legge opp dagen.
- I dag er det viktig at du spiser og drikker smart, vektlegger Lauvstad.Et av de beste tipsene han kan gi, er å starte dagen slik du ville gjort en hvilken som helst hverdag.- I stedet for å stå opp kl.10 og sove lenge, bør du komme i gang kl.07 eller kl.08. Start dagen med en vanlig frokost, som du ville spist en hvilken som helst hverdag, sier lauvstad.Da tenker han på havregrøt, musli og melk og lignende.- Ikke finn på noe nytt samme dag som du skal løpe maraton. Sats på det du vet du fungerer godt på.Neste måltid, og siste måltid før løpet, kan du innta i 11-tiden.- Da skal du få i deg et lite mellommåltid. Det kan være alt fra et par skiver, 2-3 knekkebrød eller en yoghurt og banan, anbefaler Lauvstad.Det viktigste er at du er mett, men ikke tung.Dagen du skal løpe maraton bør du unngå å drikke vanndrivende drikker som kaffe, te og lignende.- Ikke drikk sportsdrikke før tett på start, det er ikke lurt å få i seg mye sukker før du skal springe, sier Lauvstad. detet fordi det vil føre til at du vil måtte tisse like etter start - og det er unødvendig.- Ha et normalt inntak av vann, men ikke for mye. Om lag 30 minutter før start kan du drikke litt tynt utblandet sportsdrikk. - og hvilke drivere som gjør deg raskere. Feil valg av sko kan sinke deg i løypa. Se hvordan du med enkle grep kan løpe mer "effektivt" uten å bruke mer krefter.Du blir ingen rask løper uten å trene styrke. Hvordan skal du legge opp kostholdet får å oppnå optimalt utbytte i forhold til fart og enrgiforbruk når du løper? i dag!Kan drikke og væskeinntak bidra til at du løper raskere?