Flest kvinnelige VIP-kunder

Over én million nordmenn tilhører en kundeklubb. De fleste er kvinner.

shopping.jpg

Mer enn én million nordmenn er såkalte VIP-kunder. De får handle til rabatterte priser utenom åpningstid, mens varehusene sikrer seg lojale kunder. Det er god butikk, skriver Aftenposten.Arne Dulsrud i Statens institutt for forbrukerforskning beskriver fenomenet som varehandelens forsøk på å rangere kunder - på samme måte som flyselskaper og hotellkjeder har gjort det i mange år.- Det er et forsøk på å skape en binding mellom kunder og butikk, slik at det etableres en gjensidighetsrelasjon mellom dem. Følelsen av å tilhøre de utvalgte skal fremme kjøpelysten hos medlemmene, sier Dulsrud til Aftenposten.Medlemsmassen i klubbene representerer et tverrsnitt av dem som handler på kjøpesentre og varehus. Det vil si flest kvinner, ca. 65 prosent er medlemmer, skriver Aftenposten.