Nysgjerrige naboer ga suksess i London

Familien Wessel opplevde en overveldende interesse for det skandinaviske da de flyttet til Storbritannia i 2007. Det førte Bianca til topps i den glamorøse blogg-verdenen.

Bianca Wessel. Bildet er trykket med tillatelse fra (c) LittleScandinavian.com Bianca Wessel / All rights reserved

-Jeg har sett på bloggen som fulltidsjobb fra dag én. Stort sett jobber jeg hver dag, også i ferier og helger. Det må man regne med når man starter eget selskap, forteller Bianca Wessel som driver bloggen LittleScandinavian.com.Fra hjemmekontoret i London blogger Bianca Wessel om alt fra barnemote og design til familieliv. Fellesnevneren er det skandinaviske. Samtalen avliver flosklene om at dette er en latmanns vei til rikdom, men timetallet skremmer ikke den norske tobarnsmoren.-Jeg brenner for det jeg blogger om. Samtidig er arbeidssituasjonen fleksibel i forhold til barna og dermed opplever jeg ikke alle arbeidstimene som belastende, sier hun.Den ultraprofesjonelle holdningen hennes har gitt resultater. Little Scandinavian er på det amerikanske trendanalysebyrået WGSN sin topp 20-liste over de beste bloggene om barnemoter, den er kåret til "Top of the blogs" av Children's Wear Buyer Magazine i Storbritannia og bloggen får stadig vekk forespørsler om samarbeid med motemesser.Annonsører i køDe som selger ting til småbarnsforeldre har kjært grepet muligheten til å vifte fristelser foran nesen på det webanalysebyrået Alexia.com fremholder som en pengesterk lesergruppe, oftest med flere barn. Little Scandinavian har tidvis hatt annonsører i kø for å få eksponering. (Artikkel fortsetter under bildet)- Jeg setter stor pris på at mange av annonsørene har vært med fra begynnelsen og jevnlig fornyer annonseringen. Det er viktig at de opplever lønnsomhet i samarbeidet. Men leserne har alltid første prioritet hos meg. Uten lesere, ingen annonsører og ikke noen blogg som det er verdt å skrive noe mer på, sier hun.Little Scandinavian legger vekt på kvalitet og vil fortelle unike historier til leserne sine. Bildene er også unike. Little Scandinavian bruker profesjonelle fotografer.Troverdighet verd mer enn pengerBloggen har flere ganger fulgt designere i prosessen fra de første skissene foreligger til det ferdige produktet er å få i butikken. Leserne finner også produkttester på bloggen, men Bianca understreker at hun aldri får betalt for disse.- Som profesjonell blogger er troverdighet mye verd, det kan ta langt tid å bygge opp og bare sekunder å rive ned, sier hun. Dermed avliver hun myten om at bloggere ikke bare får alt mulig, men til alt overmål får betalt for å få det også. (Artikkel fortsetter under bildet).Hun fortsetter med å stikke hull på resten av vrangforestillingene mine om blogging: Tobarnsmoren som sitter og koser seg med tekoppen og pusler litt på Mac'en mens de skoleuniformskledde små barna er på den engelske skolen eksisterer ikke.- Helt fra dag én har jeg jobbet jevnt og trutt mot målet jeg satt meg da jeg skrev min første businessplan. Jeg satser på høy egeninnsats og en jevnt god organisk vekst som jeg tror lønner seg i lengden, sier hun.Strategien har åpenbart slått an. På forespørsel fra leserne av Little Scandinavian har hun nettopp startet enda en blogg: GoScandinavian.comBrandet som drarGo Scandinavian holder seg til samme nisje, det skandinaviske. Målgruppen er trendbevisste unge kvinner i alderen 25 og oppover.- Det at jeg har valgt nisje med omhu er kanskje det viktigste. Jeg gjorde research før jeg startet opp, kartla konkurrerende blogger og markedet generelt. Merkevaren Skandinavia er betraktet som kvalitet og er meget attraktiv, legger hun til.