Senk skuldrene og kutt stresset

Stressekspert gir deg praktiske tips om hvordan du best mestrer mas og kjas i hverdagen.

Jobb - Foto - Scanpix

- Jeg tror kvinner lider mer under stresspåkjenninger enn menn på grunn av at kvinner oftere tar mer følelsesmessig ansvar både med tanke på jobb og familie. Og så tror jeg at vi oftere sier vi ja når vi egentlig burde ha sagt nei.Det mener Anbjørg Sætre Håtun, helsejournalist og forfatter av blant annet boken Stressmestrer, ifølge klikk.no.Til daglig er hun medeier i LivslystPortalen AS, en virksomhet som leverer kurs og foredrag om helse og stressmestring.Etter mange år med research, både ved å ransake seg selv og ved å iaktta andre kvinner, har hun kommet fram til at kvinner svarer ja på automatikk. Det fører til at de havner i situasjoner der de sier ja når de egentlig burde ha sagt nei.Derfor har hun blant annet innført en regel om at hun ikke trenger å begrunne hvorfor hun sier nei.- Det du gjør når du begynner å begrunne, er at du går inn i en forhandlingssituasjon der du begynner å forhandle med den du snakker med. Det er viktig å være seg bevisst at når du sier ja til å bidra til venner, familie og kolleger når du egentlig ikke har overskudd, da sier du i realiteten nei til deg selv.Dersom du merker at stresset tar overhånd i hverdagen, er det viktig at du velger å ta tak i dette for å unngå å bli syk.Enten det handler om venner eller bekjente som rett og slett tapper deg tom for energi gjennom noe så banalt som kun å snakke om seg selv, eller at du har for mange arbeidsoppgaver foran deg.Her er noen av Sætre Håtuns tips: - Ikke prøv å kontrollere det ukontrollerbare. Mange ting i livet er utenfor vår kontroll - spesielt oppførselen til andre mennesker. Fokuser på de tingene du kan kontrollere!- Se etter den positive siden. Når du står overfor store utfordringer, prøv å se på dem som muligheter for personlig vekst. Hvis det er dine dårlige valg som har bidratt til en stressende situasjon, reflektere over hva du har gjort og lær av dine feil.- Del dine følelser. Snakk med en god venn eller snakk med en profesjonell. Å sette ord på hva du er frustrert over kan være stressreduserende.- Lær å tilgi. Godta det faktum at vi lever i en ufullkommen verden, hvor det skjer feil. Gi slipp på følelser av sinne og bitterhet. Fri deg fra negativ energi ved å tilgi deg selv og andre og gå videre med livet ditt.- Legg lista lavere. Perfeksjonismen er ofte en stor kilde til stress. Slutt og sett deg selv i situasjoner hvor du er dømt til å mislykkes bare fordi du legger listen så høyt. Sett fornuftige krav til deg selv og andre, og lære deg å akseptere at noen ganger er "godt nok" bra.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK HER!