Senterpartiet mener vei bør gå foran tog

Senterparti-leder Liv Signe Navarsete sier det er uaktuelt å prioritere jernbane på bekostning av vei.

Liv Signe Navarsete

Hun sier dermed nei til å ferdigstille intercity-triangelet innen 2023.- Jeg er ikke villig til å si at dette prosjektet er viktigere enn å oppgradere veiene våre. Vi kan ikke legge fram en Nasjonal Transportplan som sier: «Beklager folkens, E39 og E6 nordover får bli som det blir». Nei, det går ikke, sier Navarsete til VG.Sp sier dermed nei til å ferdigstille intercity-triangelet i løpet av elleve år, et krav både LO, NHO, miljøvernorganisasjoner og de åtte fylkesordførerne på Østlandet har gått inn for. Også regjeringspartner SV går inn for denne tidsplanen for prosjektet med dobbeltspor mellom Oslo og byene Halden, Lillehammer og Skien.Prosjektet er kostnadsberegnet til rundt 130 milliarder kroner. Med dagens fordelingsnøkkel mellom vei og jernbane vil det være behov for en økning i investeringsrammen på 136 prosent dersom intercity skal stå ferdig om ti år, har Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger uttalt.Navarsete antyder på sin side en vekst på i underkant av 50 prosent.- Sist økte vi rammene med 45 prosent. Det er ingen grunn til at det bør være mindre denne gangen. Men dette er en sak som kommer etter hvert, sier hun til VG.- Jeg er villig til å satse store summer på intercity, men ikke på bekostning av vei, understreker Navarsete.