Flere tusen reklamerer uoppfordret for Nesbø

Jo Nesbøs nye bok om Harry Hole, "Politi", får enorm oppmerksomhet i sosiale medier.

Jo Nesbø - Foto: Scanpix
Kultur

Flere tusen av Jo Nesbøs lesere reklamerer uoppfordret for hans nye bok om Harry Hole gjennom andre sosiale medier, skriver dagbladet.- Jeg pleier å legge ut bilder av bøkene jeg leser. Det er jo litt hyggelig med Instagram, at man tar bilde av det man gjør, sier Jenny Løvlie til avisen.Nesbøs siste bok om den politietterforskeren Harry Hole kom i salg 6. juni og har fått enorm oppmerksomhet i media.Bare i løpet av den første uken hadde Nesbø tjent 18 millioner kroner på boksalg.På Instagram gir taggene #harryhole, #jonesbø og #nesbø over 8.000 treff. Til sammenligning får Henrik Langelands "Fyrsten", landets nest mest solgte bok, kun 258 treff.Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Markedshøyskolen, sier at det å se venner og kjente i sosiale medier lese en bok, er mye mer virkningsfullt enn tradisjonell reklame.- Fordi det ikke egentlig er reklame, og heller ikke blir oppfattet som det, fungerer det mye sterkere. Med en gang du tror at vennene dine legger ut noe for å berike seg økonomisk forsvinner den effekten, sier han.

Nyheter
Kultur