Bokanmeldelse: Brad Pitt elsker denne

Og det gjør HegnarKvinners anmelder også.

The returned - Foto - Bestselgerforlaget
Kultur

De hjemvendte er en bok om verden slik den hadde sett ut dersom alle døde plutselig dukket opp igjen på jorden. Hvordan hadde verden taklet det å bli overbefolket av både nære og kjære, så vel som nazister og andre henrettede, og ikke minst Elvis? Men det er først og fremst en historie om en liten familie, som blir gjenforent.Det eldende ekteparet Harold og Lucille bor i byen Arcadia i sørstatene i USA. De er alene og sliter med tapet av sin åtte år gamle sønn Jacob som døde i en drukningsulykke sommeren 1966. Da en ukjent mann i dress ved navn agent Bellamy dukker opp på døren deres med sønnen vet ikke Lucille og Harold hva de skal tro. De er begge overlykkelige over å ha sønnen tilbake, men også kritiske til om denne lille gutten virkelig er deres sønn og et ekte menneske i det hele tatt.Her kommer problematikken. I og med at flere og flere døde dukker opp rundt omkring i verden blir det vanskelig å skaffe plass og mat til alle menneskene. Det danner seg grupperinger som kaller seg "De sanne levende" og som ønsker å drepe alle "De hjemvendte".På en måte som bare Kafka kunne gjort bedre fletter forfatter Jason Mott inn Byrået som tar ansvar for alle de hjemvendte. Ingen vet helt hvem Byrået er og hva de kan, men de tar i alle fall ansvar for situasjonen og bestemmer seg for å fengsle alle hjemvendte. Den konstante systematiske forvirringen og henvisningen til dette Byrået hvor ingen vet noen ting eller har noe de skulle sagt er en fabelaktig vri av forfatteren.Dette er boken som på et poetisk, vakkert vis tar for seg miljøproblematikk, segregering og likestilling uten å nevne det med et ord. Det er boken som lar alle de store poengene ligge urørt mellom linjene på en allikevel fantastisk tydelig måte. Dette er sørstatsmagi!Dette er også boken som Brad Pitts produksjonsselskap "Plan B" skaffet seg rettighetene til, og har laget en serie av som kommer på tv i USA allerede våren 2014. Kanskje kommer den også på norsk tv om ikke så altfor lenge. Vi gleder oss!Forfatter: Jason MottOversetter: Mona BergeForlag: BestselgerforlagetOriginal tittel: The ReturnedFørst utgitt: 2013Pris: 299,-FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK

Nyheter
Kultur