Siden Dagny Thurmann-Hoelseth ble ansatt som kreativ leder i Fargerike AS i 2010, har hun gjort en betydelig innsats for å gi nordmenn enn mer fargerik hverdag.På blogger, Facebook og til over 7500 Instagram-følgere, sprer hun alt fra bilder av vakre hjem, til snapshots fra Norges mest fargerike klesgarderobe (red.anm: hennes egen).Fargerike, som er Norges største fargehandel, gjorde ganske sikkert et markedsføringskupp når de ansatte Dagny. Hun er en ambassadør for bedriften i alle kanaler. Og med sin fargerike klesstil er hun nærmest levende reklame for et kulørt liv.Når Hegnarkvinner spør hvor viktig hun har vært i oppbyggingen av Fargerikes image utad de siste årene, svarer hun imidlertid beskjedent.- Det er mange mennesker og et sterkt team som har bidratt til at Fargerike har den posisjonen vi har i dag. Jeg føler meg veldig heldig, siden jeg har en stilling hvor jeg får lov til å bruke min kreativitet og jobbe med det jeg brenner mest for - farger, med en så spennende kjede som Fargerike i ryggen.
Hun er kjent i sosiale medier som «Fargerike-Dagny». Jobben virker uløselig knyttet til henne som person. Dette er slik mange unge ønsker å arbeide i dag, kan man lese i amerikanske medier: "Living the brand" - å "leve" merkevaren.Er det av og til vanskelig å skille mellom Fargerike-Dagny og bare Dagny?- Jeg er heldig som jobber med noe jeg virkelig brenner for, og det er nok det som gjør at overgangen og skillet blir glidende. Samtidig er det lett å jobbe kreativt når jeg ikke er på jobb, for det handler jo egentlig bare om å se og sanse det som er rundt deg.Den kreative sjefen later til å ha et stort idékammer:- Farger er viktige for oss alle, de har en unektelig påvirkningskraft, og det føles som om det er et uendelig antall temaer å trekke opp av hatten, og det er spennende å diskutere.Særlig er det i sosiale medier at Dagny har gjort seg bemerket. Hun forklarer at strategien har vært todelt fra Fargerikes side.- Det ene er å vise at det er mulig å bruke mye farger uten at det blir sirkus, og det andre er å oppfordre til å velge etter hva man liker best selv, uavhengig av om det er hvitt, beige eller grått, eller gult, grønt, rosa eller turkis.På Instagram foregår det hele tiden diskusjonener med følgerne. Fotodelingstjenesten har vist seg å være et enda bedre fora for Fargerike, enn Facebook.- Det er ikke tvil om at farger er noe som opptar folk flest, og at det er mange som lurer på mye. Det er dette vi håndterer i sosiale medier. Vi gir veiledning, senker skuldre og leker oss med farger - på en seriøs måte.Litt overrakende er det kanskje at Dagny er utdannet innen informatikk, pedagogikk og sosiologi fra UiO. Men hvis noen tvilte - arbeidshverdagene hennes handler om langt mer enn å ta bilder til Instagram.- Nesten ingen av arbeidsdagene mine er like. Det de har til felles, er at de er en kombinasjon av møter, telefoner, photoshoots og strategisk planlegging. Jeg har alltid mange baller i luften med parallelle prosjekter, og jobber veldig selvstendig, noe jeg trives godt med, sier hun.En av prosjektene Dagny arbeider med er å kåre Årets Farge. Hun og Fargerike begynner arbeidet et helt år i forveien. Mange faktorer spiller inn når valget skal tas.- Først reiser vi rundt på messer i Europa, diskuterer og har workshops med internasjonale trendbyråer og følger med på det generelle som publiseres av forecastere. Deretter går vi løs på det norske markedet, som er det mest interessante.Selskapet ser også på politikk og generelle tendenser i samfunnet og i økonomien når de skal avgjøre årets farge.- I tillegg ser vi på våre egne blandemaskiner, og gjør kvalitative undersøkelser med våre over 1000 ansatte om hvilke tendenser de ser ute i butikkene. Vi jobber også med de største leverandørene våre på tapet, og ser hva slags bevegelser de ser i sine statistikker, og hvilke tendenser som utmerker seg. For 2014 var det overveldende materiale som viste til det samme resultatet, nemlig lilla, sier den farge-guruen.Det morsomste med jobben synes hun imidlertid er all kontakten og dialogen med kunder og presse, å legge planer og jobbe kreativt.- Det mest utfordrende er at jeg er én person, jeg skulle veldig gjerne hatt tid og muligheter til å gjøre enda mer.Er det ikke litt tøft å være kreativ hver dag? Eller liker du det slik?- Jeg elsker det! Bobler over av ideer, og har en laaaang liste med ting jeg har lyst til å gjøre. Vi har utrolig kreative leverandører, byråer og ikke minst mine kollegaer på kjedekontoret. Så det å finne på noe moro, som egentlig er jobben min, er vel den minste utfordringen.Som oftest takler hun stress bra, men når det blir i overkant mye, lytter hun til Air av Bach. Høyt. Og på repeat.- Kollegaer forstår jeg er stressa da. Til vanlig hører jeg nemlig på rap og RNB, så det er ganske langt unna hverdagsmusikken.Du inspirerer mange - hva opplever du særlig inspirerer folk i dag?- Farger! Den beige/hvite/grå perioden har nok vart litt for lenge, og vi snakker ofte med folk som ønsker å omgi seg med mer farger, men ikke helt vet hvordan.Hvorfor tror du farger inspirer oss sånn?- Farger gjør oss glade, og jeg merker at folk synes det er befriende å se at du kan bruke mye farger uten å se ut som en klovn, eller at hjemmet ser ut som en barnehage. Ordentlig fargebruk kan gi både sofistikerte, elegante, rustikke, industrielle uttrykk. Jeg har jobbet med flere prosjekter hvor kunden føler at boligen går fra hus til hjem etter at fargene kommer inn.HegnarKvinner lurer på om det er en fordel at Dagny er nettopp Dagny, og ikke Dag.Det hadde vel ikke vært like artig med en mann i jobben din? En Fargerike-Dag?- Nå synes jo jeg alltid at det er fordel å være kvinne, men det er klart en mann kunne gjort denne jobben. Og det finnes faktisk en Fargerike-Dag, bare at han heter Will og er britisk! Han er utrolig dyktig, og jeg synes det er veldig spennende å følge han, sier Dagny.Hvis du ikke hadde vært Fargerike-Dagny, hva hadde du jobbet med da?- Fargerik er jeg nok uansett hvor jeg jobber! Jeg er usikker på hva jeg skulle gjort, men brenner veldig for fargebruk i offentlige rom, i offentlig sektor, på klær og så videre.. Og norsk design! Nå er det på tide at vi får en aktør som Hay, Muuto eller lignende i Norge. Vi har talentene, og trenger bare en eller flere som er villig til å investere. Potensiell milliardindustri, og verdens øyne er på Norge. Timingen er perfekt..Mange tror kanskje at nordmenn er lite fargerike. Men det mener Dagny er feil.- Nordmenn er jo egentlig veldig fargerike. Vi er de mest fargerike i Norden, og har alltid vært det, med unntak av de siste 10-15 årene, hvor vi har vært veldig påvirket av danskene.Hvordan reagerer nordmenn på farger? Tviholder de på de klassiske mokkafargene, eller er de åpne for noe nytt?- Etter min erfaring synes nordmenn det er utrolig befriende å få fargene tilbake inn i interiørene sine. Og det er logisk, all forskning viser at vi kjeder oss og er ukomfortable i hvite, grå og beige interiører. Det betyr ikke at man umulig kan bruke disse fargene hvis man vil trives, men det er utrolig viktig å tilføre andre farger dersom man velger de gamle nøytrale på veggene, avslutter Dagny.