- God service er nøkkelen

Gründer Elisabeth Lein Oksvik mener kundeservice er nøkkelen til spa-suksessen Beth's Beauty.

Elisabeth Lein Oksvik - Foto - Privat
Kultur

Kundene strømmer inn i Beth's Beauty-salongen i Niels Juels-gate. De skal ha gavekort, en leppestift, krem og sminke - og de stiller mange spørsmål. De vil vite hva de kjøper.I sin hvite uniform ser Elisabeth Lein Oksvik ut som en av de andre ansatte. Hun er den første til å ønske kundene velkommen inn i salongen, og hun gjør det med et smil, selv midt i det hektiske julerushet.Service-nivået er ikke tilfeldig. Gründeren og sjefen for Beth's Beauty og Beth's MediSpa på beste Frogner i Oslo, mener at utmerket kundebehandling er nøkkelen til hennes suksess.Skyr ikke kravstorhet- God service er noe vi prater om hver eneste dag på jobb. At kundene skal få det de kommer for, og at de forstår at vi er glad for at de kommer, sier Elisabeth til HegnarKvinner.Skjønnhetsgründeren skyr slettes ikke de kravstore kundene som holder til i området.- Mange av våre kunder reiser mye og er veldig bevisste. De er kravstore, men det er bra. Jeg liker ikke å tilby noe halvveis, det skal være ordentlig.Med en stabil økonomisk vekst, og en omsetning på rett oppunder 26 millioner, et driftsresultat på 2,8- og et årsresultat på 2,6 millioner i 2012, er det liten tvil om at Elisabeth har fått til noe helt spesielt. Særlig med tanke på at hun ikke har brukt noe særskilt med penger på tradisjonell markedsføring.- Jeg er restriktiv i henhold til å bruke penger på annonsering. Hvis man ikke leverer, så vil ikke kundene komme uansett hvor mye du reklamerer. Da får man bare engangskunder, og det kan vi ikke leve av, sier Elisabeth.- Den gangen jeg tenker at jeg må utelukkende bruke markedsføring for å synes, da er det noe som ikke fungerer.Ville bli parykkmakerHennes holdning til markedsføring og service henger sammen med de tidligste gründerdagene.Den unge jenta drømte egentlig om å bli parykkmaker, men grunnet dårlige arbeidsmuligheter i Norge, startet hun i stedet opp som negledesigner da hun var 19. Det var ingen penger til overs til markedsføring.- Målet mitt var derfor at hver eneste kunde skulle bli fornøyd. Jeg måtte bare levere, og håpe at hvis de var fornøyde, så snakket de om meg, og kom tilbake.Strategien fungerte for Elisabeth. Innen for sitt segment er Beth's Beauty størst i landet. Men sjefen slenger ikke føttene på bordet av den grunn.- Jeg har en syvdagersuke, og skulle jeg begynne å regne på antall timer ville det sikkert være et helt sykt antall.Med to barn på syv og ni har hun måttet kutte noe ned, men Elisabeth er langt fra arbeidssky, og har selv mange kunder.Kravstor, streng og følsomHva slags sjef er du egentlig?- Jeg er veldig kravstor, og streng på det jeg mener jeg kan forvente som sjef. For eksempel at alle kommer presis, ser ut som de skal og gir kunden den beste opplevelsen de kan. Men jeg forstår også at folk gjør feil, det er helt naturlig, og det går bra så lenge man er ærlig og retter opp. Ellers er jeg også følsom, og er det noe de ansatte har problemer med, så stiller jeg opp. Kanskje litt for mye.Mange av de ansatte hos Beth's Beauty har jobbet for Elisabeth i mange år. Til sammen er de 50 stykker. De fleste er kvinner.- Det er absolutt ikke noe negativt at vi er så mange kvinner. Vi har det veldig bra på jobb, og bruker mye selvironi.Siden Beth's MediSpa ble en del av businessen for et år siden, kan man få mer enn bare massasje og vanlige ansiktsbehandlinger hos Elisabeth. I Beth's MediSpa tilbyr de injeksjoner, laserbehandlinger og softkirurgi.Det er klart at kundene blir mer lojale når de har tilgang på alt på ett sted. Så det har vært veldig positivt. Det er en del av bransjen som bare vokser.Blir ufarliggjortHvordan har nordmenns syn på botox og tilsvarende endret seg i løpet av de årene du har vært i bransjen?- Da jeg begynte med kunstige negler for mange år siden så fantes det de som var skeptiske til det og. Med tiden blir slikt ufarliggjort.Elisabeth opplever at mange har sterke meninger om de medisinske hud-behandlingene, uten at de egentlig vet hva de er. Hun tror mange nordmenn glemmer er at en stor gruppe mennesker sliter med faktiske hudproblemer.- Vårt arbeid handler ikke bare om å gjøre vakre mennesker vakrere. Vi kan hjelpe mange problematiske tilfeller med vår kompetanse, som det å korrigere misdannelser og skjevheter, ødelagte øreflipper og manglende lepper.Når det gjelder Spa-behandlingene blir kundegruppen bare større.- Vi har en svært god økning på gavekort. På de siste fem årene har vi sett en økning på 70 prosent i salget.Og hvis du tror det bare er stressede kvinner som får gavekort til spa-behandlinger, så tar du feil.Mange menn- Vi synes det er veldig hyggelig at 30 prosent av kundegruppen vår er menn.De aller yngste får også behandlinger. Det er gjerne barna til de faste kundene.- Jeg har hatt kunder ned til syv, åtte og ni år, forteller Elisabeth.Hva får de behandling for?- Det kan være å lakke neglene, eller slike søte ting. Men det er også mange med hudproblemer. Særlig når man kommer i tenårene.Fremtidsplaner Da Elisabeth startet opp hadde hun ingen bevisst strategi, kun en genuin interesse for faget sitt.Har du noen fremtidsplaner for Beth's Beauty nå?- Jeg har flere drømmer og visjoner, men erfaringsmessig så vet jeg at ting kan ta en annen retning enn det man forventer.Hun nøler.- Altså, jeg har jo helt klart mine tanker, meen….Elisabeth smiler lurt.- De vil du ikke dele de enda? spør HegnarKvinners journalist.- Nei, enn så lenge, ler gründeren.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK

Nyheter
Kultur