- Tenk deg til den gode selvfølelsen

Det er når vi begynner å tolke signaler fra andre at den dårlige følelsen kommer, skriver Trine Øfsi Bråten.

Trine Bråten - Foto - http://trinesblogg.no/
Kultur

Det å få anerkjennelse for det man gjør eller den man er - gir en god følelse.Det er når vi begynner å tolke signaler fra andre, for eksempel at "hun ringer meg ikke, derfor liker hun meg ikke lenger" - som ofte kan gi en dårlig følelse.Har du noen gang tenkt følgende tanker: "Han likte ikke det jeg skrev på Facebook, derfor liker han meg ikke", "Jeg ble ikke bedt med kino, derfor er jeg ikke en god venn lenger", "Jeg fikk ikke mange nok "likes" på Instagram, derfor er jeg vel ikke så populær", "Ingen som sa jeg var fin i den kjolen, da er jeg sikkert stygg"…..Dere skjønner sikkert hva jeg mener. Det er helt sikkert noen som kjenner seg igjen i disse tankene. Når fokuset ditt er sentrert på deg selv og du måler det opp mot hvilke tilbakemeldinger eller oppmerksomhet du får, kan det ha en negativ effekt.Selv om du ikke fikk 100 likes for bilde du la ut på Instagram, du ikke ble bedt med på kinoen eller du ikke ble kontaktet av vennene dine på en uke, betyr det ikke at ingen liker deg, eller at du plutselig er blitt venneløs. Mest sannsynlig betyr det at de er opptatt med sitt, vi er ganske like.Dersom du ønsker kontakt, kan du selv plukke opp telefonen og ringe eller sende en SMS.Kanskje du kan melde i fra at du gjerne vil være med på kino eller andre ting. Sist men ikke minst, snakk med de det gjelder og vær åpen om hva du føler.Det kan være mange grunner til at du tenker disse tankene, og ofte så handler det om selvfølelsen. Går du med sånne tanker daglig, vil dette sakte men sikkert bryte ned selvfølelsen din. Du kan for eksempel stoppe opp og spørre deg selv om disse tankene er oppbyggende eller nedbrytende for deg. Når du blir bevisst dette, da kan du gjøre noe med det.7 punkter for å bygge god selvfølelse:- Positive tanker gir gode følelser- God kommunikasjon med andre og deg selv- Si fine ting til deg selv hver dag- Start dagen med å tenke "Dette blir en fin dag"- Skriv takknemlighetsliste - for eksempel "jeg er takknemlig for at jeg mestret presentasjonen jeg holdt i dag"- Gjør noe positivt for en annen person, uten å forvente noe i retur- Feire når du får til noeVed å endre på tankene dine, så vil de negative mønstrene etter hvert forsvinne. Du vil bli tryggere og mer fornøyd med deg selv. Selvfølelsen er noe som må dyrkes og pleies, den kommer ikke av seg selv.Trine Øfsti Bråten - Coach og kursholder hos Diameta. Blogger på TRINESBLOGG FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK

Nyheter
Kultur