Vi har alle opplevd det. Du sitter ved skrivebordt og burde fokusere på arbeidet ditt, men tankene later til å sveve avgårde. Eller, du har funnet flyten og kjenner deg produktiv, men så kommer noen og avbryter deg. Vips er du ute av boblen, og konsentrasjonen er vekk.Problemer med å holde seg fokuserte i løpet av arbeidsdagen er kanskje større enn noen sinne. Sosiale medier og åpne kontorlandskap skaper distraksjoner på løpende bånd. Mye energi går derfor med til å holde fokus, skriver svd.seMen det finnes en måte å stå i mot og trene opp sin evene til å beholde fokus. Her er fire forslag.
1. Kople av en uke2. Tren3. Praktiser mini-meditasjon4. Start dagen med gode rutiner
Ta en hel uke der du slår av både mobilen og dataen og unngår både TV og aviser. Ja, det høres kanskje ekstremt ut, men en slik uke vil virkelig gi deg forståelse av hvordan vi blir teppebombet med informasjon i hverdagen. En ukes detox vil være veldig sunt. Du vil også forstå at du kan klare deg uten alle "dingser" og sosiale medier.Det er velkjent at fysisk trening har en sterk effekt på psyken og på fokuseringsevnene. Niveåene av stresshormoner synker i kroppen, du får hentet deg inn mentalt, og du blir mer positiv.Å ha kontinuitet er viktigere enne å trene veldig lenge. Effekten av trening er aller størst den samme dagen som den fysiske aktiviteten skjer.Bruk noen minutter et par ganger om dagen til bare å være tilstede i nuet. Sett deg på et stille sted og senk skuldrene, lukk øynene og fokuser på pusten din. Legg merke til hvilke tanker som dukker opp, men ikke fokuser på dem, bare observer. Effekten blir ganske sikkert at du kjenner deg roligere og mer stabil resten av dagen.Gode rutiner kan legge grunn for en fokusert og meningsfull dag. Pass på å få deg en rolig frokost uten stress før du setter deg foran dataen.Senere på dagen gjelder det å ha faste rutiner for når du leser mail eller er aktiv i sosiale medier. Slik tar du kontroll over situasjonen, i stedet for at mal og sosiale medier styrer deg.