Økt bruk av sosiale medier i rekrutteringsprosesser kan føre til at ikke-relevant informasjon spiller en større rolle, skriver DN.- Dette kan i verste fall føre til at folk diskrimineres, mener Elin Ørjasæter, første- lektor ved Markedshøyskolen.Halfdan Jensen, ansvarlig for lederrekruttering i rekrutteringsselskapet Glasspaper People, anslår at selskapet rekrutterer fire ganger så mange fra Linkedin som det gjør fra mer tradisjonelle jobbannonsemarkeder som Finn.no.
Han mener det er naturlig at de sjekker ut aktuelle kandidater også på andre sosiale medier.
Marthe Berget og Malin Aasebø leverte i vår en bacheloroppgave om temaet på HR-linjen på Markedshøyskolen i Oslo.- Psykologiske skjevheter tenderer å forekomme tidligere ved bruk av sosiale medier i rekruttering. Fokus på bilder og sideopplysninger øker, noe som kan føre til at jobbsøkere ikke får mulighet til å starte et intervju med blanke ark. I verste fall blir de ikke innkalt til intervju i det hele tatt, sier Aasebø til DN.