- Slik får du ungene i aktivitet

Hvis barn opplever at aktivitet og idrett er gøy, da har de lyst til å fortsette, sier tidligere toppidrettsutøver og forfatter Hedda Berntsen.

Kultur

Det har blitt stille i norske gater. Barnelatteren er forsvunnet. Dødball, paradis og hoppetau er aktiviteter fra en svunnen tid.Overdrevet? Ikke veldig.Mange undersøkelser viser at barn i Norge ikke er aktive nok. En kartlegging over aktivitetsnivå og fysisk form blant barn i 2008, viser at bare 50 % av 15-åringene tilfredsstiller kravene til aktivitet fra Helsedirektoratet.Barn tilbringer mye tid foran skjermen på TV og nettbrett, og det er nesten slutt på den frie uteleken. Norges Idrettsforbundets største utfordring er frafallet i ungdomsidretten. Hvorfor har norske barn blitt en gjeng skjerm-avhengige sofaslitere?- Det er nok en sammensatt årsak til at barn har blitt mindre fysisk aktive. Samfunnet har endret seg enormt de siste årene med hensyn til hvordan vi lever livene våre. Også barna opplever å komme i tidsklemma, sier Hedda Berntsen som for tiden er doktorgradsstipendiat ved Norges Idrettshøgskole.Barn har liten egentidHun har en lang skikarriere bak seg, tok gull i VM i telemarkskjøring i 1997, og OL-sølvmedalje i skicross i 2010. De siste årene har hun skrevet flere bøker. Sammen med Kjetil Aamodt, er Berntsen forfatter av boken «Jeg greier det! - Lær barnet ditt å meste idrett året rundt» på Kagge Forlag i fjor. Hun har også skrevet masteravhandlingen «Barnets frihet – Farvel», som undersøkte hvor mye tid barn har til egenstyrte aktiviteter. Og det er fint lite. Mange barn som gikk på vanlig norsk skole hadde bare rundt 1,5 timer egentid hver dag.- Det er klart at dette kan påvirke barnas mulighet til å bevege seg, slår Berntsen fast.Et eksempel på en vanlig dag for en niåring: Barnet står opp syv og har skole og SFO frem til fem. Deretter følger middag og planlagte fritidsaktiviteter frem til seks eller syv. Leggetid er rundt klokken åtte. Mangelen på fritid går utover barnas naturlige bevegelsestrang, tror hun.- Det ironiske her er lærere sliter for å få små barn til å sitte stille. Når de endelig klarer det, så innser de at barna er for lite aktive, sier Berntsen.MestringsfølelseMangelen på fysisk aktivitet rammer barnas helse, både fysisk og psykisk. Men viktigst av alt er den ikke målbare egenverdien ved aktiviteten, mener Berntsen.- Fordelene ved å bevege seg er så mange. I tillegg til fysisk styrke og forebygging mot sykdommer, gir det en følelse av glede, mestring og samhold. Det utvikler også sosiale ferdigheter. Så hvordan skal foreldre ta opp kampen mot nettbrett og sosiale medier for å få mer aktive barn?- Hvis barn opplever at aktivitet og idrett er gøy, da har de lyst til å fortsette. Mestring og lek er viktige stikkord, sier Berntsen.Enkelte foreldre synes det er kjedelig å leke. Hvordan motiverer man seg selv som foreldre?- Poenget er ikke at foreldrene skal leke så mye, men de kan være med ut, hjelpe til med utstyret, bli med å gå på ski. Med en gang barna blir komfortable med aktiviteten blir de selvdrevne.Unngå pressBarnas interesse for aktiviteten er viktig.- Det hjelper ikke stort om du som foreldre maser om at «nå må dere komme dere ut på ski». Da kan det være en bedre strategi å ta med barna ut for å ake. Kanskje er det noen litt større barn der som står på ski, også får barnet lyst likevel. Det er litt som med oss voksne, vi blir påvirket av og får lyst til å prøve når noen andre ser ut til å ha det gøy.  Det er lurt å høre med barna hvilke aktiviteter de vil finne på.- Unngå å presse dine interesser på dem. Min gode venninne Helene Olafsen vokste opp i en langrennsfamilie, men hun ville kjøre snowboard. Om foreldrene hadde pushet henne på langrenn, da hadde Helene aldri blitt verdensmester eller opplevd den gleden hun gjør på brett. Det er den aktiviteten som gjør henne lykkeligst.Noen barn blir presset til å være aktive. Idrett blir konkurranse og mer seriøst. Nok en arena der barn kan føle seg presset til å prestere, og ikke må skuffe. Hvordan unngår man dette?- Norges idrettsforbund har noe som heter idrettens barnerettigheter. Jeg anbefaler alle foreldre å lese disse. Der er det skissert veldig godt hva foreldre kan forvente av idrettslagene og hva som forventes av dem. Et av de viktigste prinsippene når det kommer til barneidrett er fokuset på mestring. Fokuser på innsatsen til barna og deres ferdighetsutvikling. Sammenlign barnas prestasjoner nå, med tidligere prestasjoner. Hvis de klarte å snu en halv runde på ski eller snowboard i fjor, og klarer en runde i år, da er det viktig å fokusere på at de klarte en hel runde. Vær gjerne entusiastisk og vis at du er stolt over at de har utviklet seg.Bruk nærmiljøetNår man er klar for aktivitet – hvordan går man i gang?- Det er supert om dere bare kan gå rett ut døren å gjøre ting rett der. Er det liten plass så kanskje dere velger aktiviteter som balanse, sjonglering, triksing, klatring eller annet som ikke tar så stor plass. At det er lettvint å være i aktivitet gjør at terskelen for å gå ut blir mindre. Bruk også det dere har i nærmiljøet, oppfordrer Berntsen.Eksempler på leker/øvelser som passer for de aller fleste:Alle former for sistenvarianter er perfekt på ski, skøyter, i eplehager eller i parker. Dere kan gjøre det i blinde, hinkende, to og to, i doktorvariant, i stivheks varianter eller bare den klassiske har'n der hvem som helst kan når som helst starte leken på vei til butikken, i en litt for lang kø eller når dere ligger på stranden. Har man en ball er det også uendelige aktivitetsmuligheter.