Tellerskritt til catwalken

Norge har knapt vært på det internasjonale motekartet. Det akter Telenor å gjøre noe med.

Kultur

– Kun noen dager etter lanseringen så vi tendenser til at Sobazaar engasjerte på samme måte som Facebook og Instagram, forteller Jeanette Dyhre Kvisvik, administrerende direktør i Telenor Mobile Media.I Norge er det få som forbinder Telenor med mote, men denne uken lanseres tjenesten SOBAZAAR. Tjenesten skal være en sosial møteplass for moteinteresserte og det meste av innholdet er brukergenerert. Appen, som er gratis, gjør det mulig for brukeren å lage profil, lage egne og «like» andres styleboards og gjøre direkte kjøp av merker, som blant annet Helmut Lang, Carven, Bikbok og Dagmar.Går det som Telenor vil, skal appen styrke Norges posisjon på det internasjonale motekartet en gang for alle.I spissen for lanseringen står Jeanette Dyhre Kvisvik, tidligere TV2-programleder og seriegründer. Hun forteller at Sobazaar i dag dekker i underkant av 50 forskjellige merker, men at de har som mål å runde 100 allerede innen juletider.– Siden lansering forrige uke har vi doblet antall medlemmer, forteller Dyhre Kvisvik.IDEEN TIL APPEN er det Dyhre Kvisvik selv som står bak. Etter å ha levd et travelt liv i New York, spiret ideen om å tilrettelegge shopping for kvinner med en travel livsstil.– Jeg bodde i Soho i New York. Et område som bugner av butikker. Men selv med kort avstand rakk jeg aldri noe særlig shopping. Det var slik ideen bak Sobazaar - Soho på mobilen - ble til, forteller hun.Muligheten til å jobbe frem konseptet for Telenor Digital fikk hun etter konsernets oppkjøp av hennes selskap for halvannet år siden.– Telenor Digital så etter muligheten for å lansere en engasjerende tjeneste via bruk av mobilen. Dette ble min hovedoppgave i Telenor, og Sobazaar er resultatet, forklarer Dyhre Kvisvik.Dyhre Kvisvik forteller at det ikke alltid var like lett å flette sammen konsernets digitale tankegang med moteindustrien.– Det har vært flere hendelser som har skapt stor ståhei både internt og eksternt i konsernet. Som da vi vurderte å gjøre alt selv i Sobazaar, inkludert innkjøp av varer. Allerede før tiltaket ble godkjent internt ble det sendt ut en stillingsutlysning på Finn.no for en «Fashion Buyer» i Telenor. Det tok ikke lang tid før reaksjonene kom fra folk som ikke skjønte hvorfor Telenor skulle ha bruk for en sånn stilling, ler Dyhre Kvisvik.TELENOR ER IKKE alene om å satse på mote via app-funksjonalitet. Veletablerte nettbutikker som Shopbop, MyTheresa og Net-A-Porter har nettbutikkene sine tilgjengelig via apper. Hver for seg huser de minst det dobbelte av antallet merker Sobazaar har å stå inne for pr. dags dato, noe som betyr en internasjonal konkurranse. Direktør for globalt salg og markedsføring for Net-A-Porter.com, Lisa Bridgett, sier til Finansavisen at det ligger mye jobb og tanke bak deres veletablerte moteapp.– Vår Net-A-Porter app er tilgjengelig i 22 land. Det er ekstremt viktig å skreddersy en løsning som fungerer optimalt i hvert enkelt marked. Vi ser at 65 prosent av våre kunder er fulltidsarbeidende kvinner, som ikke har tid til å bruke mye av dagen på shopping utenfor hjemmet. De tiltrekkes derfor av tilgjengeligheten en mobil tjeneste har å by på, forklarer Bridgett.SOBAZAARS STØRSTE internasjonale konkurrent er nett- og app-tjenesten Polyvore, som alene har 20 millioner brukere. Dyhre Kvisvik innrømmer å ha latt seg inspirere av den populære motetjenesten, som gjør det mulig å lage såkalte fashion boards med produkter man liker. Som i nettbutikkene kan man også her gjøre direkte kjøp av produktene via såkalte affiliatelinker. Det er en online salgsmodell som sporer trafikk som leder til kjøp, og er en av komponentene som gjør det mulig å tjene penger. Dette er også noe Sobazaar støtter.– Polyvore er kjempestore, og har klart å få en sterk tilhengerskara i en nisje. Sobazaar vil henvende seg mot et mye bredere marked, det vil si alle de de som er på utkikk etter et sted hvor man kan bli inspirert, være kreativ og ha muligheten til å shoppe gjennom mobilen, sier Dyhre Kvisvik.Sobazaar jobber mot et mål om å ha 20.000 brukere før årets julehandelen er over.Artikkelen var publisert i Finansavisen lørdag 8. september 2014.