Prioriter tiden din som en president

Gjennom å følge Eisenhowers beslutningsprinsipp kan du spare tid.

Kultur

Det er mange som føler at døgnet ikke har nok timer. Da er det viktig å proritere tiden sin riktig, skriver Chef.se.En måte å gjøre det på, er å benytte seg av Eisenhowers beslutningsprinsipp, som har fått navnet sitt etter den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower. Hans metode likner den modellen som Stephen Covey beskriver i Th 7 habits of highlyt effective people, og går ut på å rangere oppgavene dine etter to prinsipper:- Hvor viktige de er, og - hvor mye de haster.Du har kanskje støtt på denne typen prioriteringsprinsipp før, meen kanskje har du ikke like klart for deg hvordan du skal gå videre. Her har du noen retningslinjer:1. Det som er både viktig og haster skal gjøres umiddelbart.2. Oppgaver som er viktige, men ikke haster setter du en deadline på.3. Oppgaver som haster, men som ikke er viktige, delegerer du. 4. Det som verken er viktig eller haster, dropper du.