Derfor er det bra med vanskelige medarbeidere

Uten de vanskelige personene i bedriften, skjer det ingen utvikling.

Sjef og ansatt - Foto - Scanpix
Kultur

Når vi opplever et menneske som vanskelig, vil vi helst ignorere personen for å unngå hele konflikten. Men det er feil måte å håndtere situasjonen på, sier arbeidslivskonsulent Åsa Lundquist Coey, til avisen.dk.- Du skal ta tak i personen og finne ut årsaken. Hva er det som gjør at hun oppfører seg slik? Opplever hun urettferdighet, trussler, maktesløshet? Mennesker ønsker ikke å bli betraktet som vanskelige. Visst finnes det de som ødelegger bevisst, men det er utrolig sjeldent, sier LundDe vanskelige menneskene trengs, mener hun.- Om det vanskelige ikke kommer frem i organisasjonen, vokser det i størrelse. Men om det håndteres som en naturlig del av samarbeidet, så kommer nye tanker til å vekkes hos alle. Utviklingspotensialet finnes jo i dissonansen.Hun forteller at mange sjefer ikke vet hvordan de skal håndtere vanskelige personer, og at disse personene da ofte blir sykemeldt. Man må finne balansen mellom den idealistiske virkeligheten og menneskenes uforutsigbarhet, mener hun.- Som sjef må du leve i spenningen. Idealiseringer trengs, man må for eksempel planlegge for fremtiden. Men det viktigste er evenen til å improvisere, ettersom vi befinner oss i stadig forandring.

Nyheter
Kultur