Solid år for Suzann Pettersen

Suzann Pettersen hadde sitt første år utenfor topp-10 på pengelisten siden 2006, men opplevde likevel et solid år.

I 2013 startet Suzann Pettersen et eget managementselskap, SP Management, som skal ivareta Tuttas interesser i Norge og forvalte hennes sportslige engasjement, hennes samarbeidsavtaler og hennes investeringer. Arbeidet ledes av Geir-Olav Killingstad.Suzann Pettersens heleide SP Management fikk et resultat før og etter skatt på 43.000 kroner i 2014, opp fra -2.000 året før. Driftsinntektene beløp seg til 4,29 millioner kroner, opp fra 2,95 millioner i 2013.Norsk Golf skriver at Pettersen blant annet skrev under en ny lukrativ avtale med Nike, som gjør henne til ambassadør for sportsgiganten også etter hun har lagt opp. Hun representerer også luksusklokkemerket Breitling, er den eneste idrettsutøveren i stallen til Innovasjon Norge og fronter kjeksprodusenten Bixit sin rebranding av nytt produkt og logo.Les også: Suzann Pettersen kan snart tjene mer enn 20 mill. i året– Bedriftene har blitt mye mer selektive i hvilke utøvere de velger å sponse, og golf er nok blant idrettene som merker innstrammingen mest. Lederne i selskapene sitter nå på mer presise mediemåleverktøy som kartlegger hvor mye de får igjen for investeringene de gjør, sier Tuttas manager og daglig leder i SP Management Geir Olav Killingstad til Norsk Golf.I tillegg til driftsselskapet spilte Suzann Pettersen inn en drøy million dollar fra 24 konkurranser i fjor. Dette plasserte henne på 11. plass på Rolex' pengeliste, som ble toppet av Stacey Lewis med 2,54 millioner dollar.Totalt har Pettersen spilt inn 13,2 millioner dollar i premiepenger siden starten av proff-karrieren. Fra årets hittil 13 turneringer har golfesset spilt inn 524.100 dollar i premiepenger.