Sosiale medier vil avgjøre din neste jobb

Er du på jakt etter ny jobb kan det lønne seg å gi dine sosiale medier-profiler en real overhaling.

LinkedIn - Foto - Scanpix
Kultur

Virksomheter bruker i stadig større grad sosiale medier når de skal vurdere kandidater, eller når de jakter nye medarbeidere og talenter, skriver den danske avisen Business.dk.- Virksomheter bruker sosiale medier på mange måter. Blant annet i forhold til kunder, men også veldig mye i rekruttering. De "liker", følger med og kan se en effekt av innsatsen, sier seniorpartner i konsulentselskapet IIH Nordic, Henrik Stenmann til avisen.Han mener danske virksomheter henger etter i utviklingen.- I USA foregår 67-68 prosent av all rekruttering på sosiale medier og deres største jobbdatabase, Monster, finnes nærmest ikke lengre. Likevel henger virksomhetene her hjemme stadig etter, så slik jeg ser det er potensiale veldig stort. Det er noe vi vil se vokse med 40-60 prosent i den kommende tiden, sier han til business.dk.IIH Nordic oppfordrert selv sine ansatte til å overhale egne profiler, noe som førte til en rekke jobbtilbud overfor deres ansatte. Dette førte til at virksomheten måtte heve lønnen til en del av medarbeiderne. Likevel er Stenmann fornøyd. Ifølge ham beviser det at det lønner seg å presentere seg godt på nettet.- Hvis man vil ha bedre lønn og markedsvilkår er det med å gjøre seg lekker på LinkedIn. Det vil øke din markedsverdi raskt, sier han.

Nyheter
Kultur