Bloggerne drar inn opp mot 500.000 i måneden

De norske bloggernes inntekter har gjort et solid hopp siden i fjor.

Lønningene til bloggere når nye høyder. På en god måned har en toppblogger inntekter på over en halv million kroner, og dermed hardner også kampen mellom nettverkene som styrer pengestrømmen, skriver Dagens Næringsliv.For flere av Norges største bloggere skal inntektene ifølge avisen ha økt med 30 prosent siden i fjor, og for flere av navnene på topplisten skal økningen ha vært enda større.- Både prisene og interessen har gått opp for de største bloggerne. De store merkevarene er blitt flinkere til å plassere store kampanjer hos rett profil. Det handler selvfølgelig også mye om at de største bloggerne har sluttet å si ja til gratis aktiviteter og forstått sin egen markedsverdi, sier internasjonal leder Thomas Moen i United Influencers (UI), og legger til at mange av aktørene dessuten har begynt å betale bloggerne en større del av pengene som kommer fra sponsorer og annonsører.Fra nyttår flytter Caroline Berg Eriksen, også kjent som «Fotballfrue», til UI og bryter dermed med Aller-eide Adlink. Avtalen innebærer at UI står for all annonsering, salg og andre kommersielle aktiviteter på alle hennes sosiale kanaler, som blogg, Facebook, Snapchat og Instagram.Ifølge DN har de fått bekreftet fra sentrale kilder at Berg Eriksens inntekter gjennom disse kanalene utgjør mellom 200.000 og 550.000 kroner i måneden, noe som tilsvarer en årsinntekt på mellom 2,4 og 6,6 millioner kroner.  Også Camilla Pihl, som angivelig tjener mellom 200.000 og 300.000 kroner i måneden, går fra Adlink til United Influencers.