Dette kan koste deg drømmejobben

Arbeidsledigheten øker og det er vanskeligere å finne ny jobb. En nøkkelfaktor for å lykkes er å lære om virksomheten du søker jobb hos. Men det er det ikke alle som bryr seg om.

Foto: Scanpix

Mens 12 prosent sier de ikke vet om de vil sjekke ut en potensiell arbeidsgiver på enten Facebook, LinkedIn eller hjemmesider, sier hele 15 prosent at de ikke vil det.  Nesten hver tredje jobbsøker gjør dermed ikke hjemmeleksen sin. Dette fremkommer i en undersøkelse om sosiale medier og jobbsøking som YouGov har gjort for bemanningsselskapet Centric. – Dette er ikke bra. Jeg trodde det var barnelærdom at man må investere tid i å finne ut mest mulig om den potensielle arbeidsgiveren før man sender søknadeller møter til intervju. Samtidig er jeg ikke helt overrasket. Etter å ha jobbet med bemanning og rekruttering i flere tiår, så har jeg dessverre støtt på mange uforberedte kandidater. Gjør man ikke hjemmeleksa si er muligheten for å få jobb betydelig mindre, sier administrerende direktør Per Christian Johansen i Centric.I undersøkelsen sier 64 prosent at de gjør seg kjent med virksomheten på hjemmesidene deres. 18 prosent sjekker ut LinkedIn-sidene til den de søker jobb hos, mens 35 prosent sjekker ut Facebook-sidene.  - Da de aller fleste virksomheter i dag er i sosiale medier og har egne hjemmesider, er det blitt veldig enkele for jobbsøkerne å gjøre seg kjent med virksomheten. De fleste virksomheter er også bevisst på å bruke disse kanalene nettopp med tanke på å være attraktive for potensielle jobbsøkere. Det er derfor litt rart at det er så mange som ikke gjør dette viktige forarbeidet, sier Johansen.- Vi går inn i en tid hvor nåløyet til drømmejobben er blitt trangere, ja til og med nåløyet til en jobb blir trangere. Det krever at man bruker tid på søknaden, setter seg inn i virksomheten man søker jobb hos og danner seg noen tanker om hvordan man kan bli en verdifull ressurs for denne virksomheten. Det klarer man ikke kommunisere med mindre man har gjort forarbeidet sitt, sier Johansen.  Det er ingen kjønnsforskjeller av betydning når det gjelder andelen som ikke bruker tid på å gjøre research på nettet. Men de aller yngste – de under 20 år – er den gruppen hvor det er høyest andel (24 prosent) som sier de ikke vil sjekke ut potensielle arbeidsgivere på nettet. - Det er ikke så overraskende at de yngste synder mest her, da de har minst erfaring med jobbsøking. Men andelen er fortsatt for høy her og i alle andre aldersgrupper, sier Johansen.  De unge under 35 år foretrekker å gjøre researchen sin på Facebook (42 prosent). Hjemmesiden foretrekkes av flest over 55 år (69 %).   -  Dette illustrerer at Facebook blir en stadig viktigere kanal for virksomheter som vil kommunisere med potensielle arbeidsgivere. LinkedIn-andelen er lav uansett aldergruppe. LinkedIn er ikke det første stedet man søker til for å gjøre seg kjent med en virksomhet, sier Johansen.