– For tre år siden ble brødrene Aukland sett på som gale fordi de staket hele Marcialonga på blanke ski. I år staket jeg selv, sier Øystein Bråta, direktør for nordisk virksomhet i Active Brands, til Finansavisen.– De henvendte seg til oss for rundt to år siden og ville kjøpe Rode, men vi var ikke interessert i å selge. Heller ikke deler av selskapet, sier Roberta Rodeghiero, som styrer selskapet i dag.I Norge står nå Wenaas Nordic klare til å ta over distribusjonen av Rode i Norge. Fra før har de kjente merkevarer som Alpina-skisko, KV+-staver og Buff. her
Nå kutter det Kjetil Holta-eide selskapet, som blant annet eier merkevarene Dæhlie, Johaug, Kari Traa og Sweet Protection, ut Rode fra porteføljen. Stakerevolusjonen er ett av argumentene. Andre årsaker er at flere skøyter, og at skiprodusentene intensiverer satsingen på smørefrie alternativer som ski med integrerte feller.– Det kommer til å bli solgt masse festesmøring fremover, men jeg tror ikke det er der den store økningen kommer, mener Bråta overfor Finansavisen.Den lille italienske smøringsprodusenten har i mange år hatt et tett samarbeid med Active Brands, og skikongen selv har erklært sin kjærlighet til produktene. For mange norske langrennsentusiaster er Rode en viktig ingrediens i smørekofferten.Ville ikke selgeI tillegg til at langrennssporten er i ferd med å endre seg også for mosjonistene, er det flere interne prioriteringer som ligger bak beslutningen om å si opp avtalen med Rode. De øvrige merkene i konsernet går så bra at ledelsen ønsker å prioritere det. Active Brands trodde lenge de trengte Rode for å ha troverdighet som langrennsmerke overfor kundene sine. Det mener de Dæhlie nå klarer på egen hånd, skriver Finansavisen.Det er også langt lettere for selskapet å kutte ut et merke de ikke selv eier. For drøyt to år siden gikk Active Brands ut og sa de satset tungt på Rode. Samtidig forsøkte de å kjøpe det tradisjonsrike selskapet fra den italienske eierfamilien Rodeghiero.Rode lager alle produktene hjemme i Asiago i Nord-Italia, og de hemmelige familieoppskriftene på klister og festevoks betyr alt for dem. I dag selger Rode for rundt 1,5 millioner euro i året.Norge størst– Norge er vårt største marked, og dere har mange skiløpere som bruker festesmøring, sier Rodeghiero til Finansavisen.Hun understreker at familien ønsker å drive produksjonen videre selv, og tror det ville vært skjebnesvangert om andre eiere hadde kommet inn.– Vi ønsker ikke at andre skal få kjennskap til oppskriftene våre. Det er bare vi i familien som kan holde på hemmelighetene, mener Rodeghiero.– Vi ønsker en sterk Rode-merkevare i Norge, og er glad for at Wenaas tar over. De er gode på denne typen produkter, sier Bråta til avisen.På Lillehammer sitter høvdingen av festesmøring, Ulf Bjerknes i Swix, og han fnyser av predikasjonene til Active Brands om mindre salg av festesmøring. I kjent stil legger han ikke fingrene imellom.Har ikke peiling– For å si det rett ut så vet de ikke hva de prater om. De kjenner ikke det markedet, sier Bjerknes.Ferd-selskapet er markedsleder på smøring og glidprodukter i verden, og selger for over 100 millioner kroner bare i Norge. Hvor stort Rode er, ønsker ikke Active Brands å fortelle.– Innovasjoner er bra. Hver gang det kommer et nytt produkt, øker det markedet. Alle de nye skitypene, som felleski, bidrar til at terskelen for å gå på langrenn blir lavere. Da får vi flere skiløpere, sier Bjerknes til Finansavisen.Han mener treningssentrene og fotballen er større konkurrenter enn de andre selskapene som driver med vinteridrett.– Om man tilpasser seg, vil dette være et spennende marked i mange år fremover. Behovene bare øker, sier Bjerknes.Finansavisen finner du !