Dette er fedme-ekspertenes turbokur

Norges fremste fedme-eksperter slår et slag for alt fra knekkebrøddietten til trening og aktivitet.

Dame på vekt - Foto: Scanpix
Kultur

Professor Jøran Hjelmesæth mener det er en myte at man må gå langsomt ned i vekt.- De som går ned mest de første to til tre månedene klarer seg best på sikt, sier professoren til Dagbladet. Han peker på at det viktigste for å gå ned i vekt er å unngå energitett mat med mye fett og sukker, og trekker frem knekkebrøddietten som et godt alternativ til andre dietter.Avisen skriver at knekkebrødkuren er en lavkarbovariant med mindre enn 1.200 kalorier per dag, som benyttes ved flere norske overvektssentre. I grove trekk består kuren av at man spiser knekkebrød med variert pålegg til frokost, lunsj og kveldsmat, og middag med meget rent kjøtt, kylling eller fisk. Kuren følges hver dag, men ikke mer enn tre måneder. - Denne er like effektiv som dyre pulverkurer eller mange andre varianter som finnes, sier Hjelmesæth, og eksemplifiserer ved et regnestykke: Hvis en person på 100 kilo spiser ca. 3.000 kalorier om dagen, vil en slik kur redusere inntaket til ca. 1.000 kalorier om dagen. På en uke betyr dette 14.000 kalorier mindre, noe som tilsvarer nesten to kilo fett slanket bort. - Den første uken vi vektreduksjonen kunne bli 3-4 kilo ettersom det forsvinner 1-2 kilo vann fra kroppen, sier Hjelmesæth, som mener man i løpe av 4-6 uker kan gå ned totalt 10 kilo.Men det er ikke bare hva du spiser som avgjør hva du går ned i vekt. Professor Jorunn Sundgot-Borgen ved Norges Idrettshøgskole mener aktivitetsnivået spiller en nøkkelrolle. - Kombiner en reduksjon i kaloriinntaket (for eksempel 500 kalorier per dag) med å øke forbruket med 500 kalorier per dag med trening og aktivitet. Gjør du det i fire uker, kan du tape 4 kilo fett, sier Sundgot-Borgen.

jøran hjelmesæth
jorunn sundgot-borgen
fedme
vekttap
overvekt
slanking
Nyheter
Kultur