<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kritiseres for luftige prisløfter

Sportskjedene lover å matche hverandre på pris, men tar inn svært få produkter som det faktisk går an å sammenligne.

Publisert 16. nov. 2016
Oppdatert 16. nov. 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 217 ord
lead

Ved hjelp av data fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.no har DN sammenlignet de to sportskjedene XXL og Gresvig. Begge kjedene har over 4000 varer indeksert i databasen, men bare rundt seks prosent av varene finnes i begge butikkene. - Vi mener det er villedende å markedsføre et prisløfte hvis det i realiteten ikke er konkurranseutsatte varer i hyllene. Markedsrådet har bestemt at alle varer som er unike skal merkes ved prisgarantier slik at forbrukeren vet at de ikke er dekket av noe. Dersom butikkene ikke gjennomfører dette, vil det meget lett være brudd på loven, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til avisen.Anders Fjeld, direktør for XXL i Norge, sier ifølge DN de gjerne skulle hatt flere sammenlignbare varer.- Det er for få konkurranseutsatte varer i vår bransje. Vi ønsker å selge de samme produktene som konkurrenten. Vi opplever altfor ofte at leverandørene føler seg presset til å ikke selge til XXL, da konkurrentene ikke kan konkurrere med våre lave priser, sier Fjeld.Gresvig avviser ifølge avisen at de jobber aktivt med å ha flest mulig unike varer, uten priskonkurranse.«Vi skal tilby et bredt utvalg av sportsutstyr av høy kvalitet og spennende merkevarer. Det innebærer også at vi har mange unike varer i våre butikker, som andre kjeder ikke har», skriver administrerende direktør Pål H. Rasmussen i Gresvig i en e-post.