Slik sparer du penger på julehandelen

Norske forbrukere har blitt stadig mer oppmerksomme på konseptet Black Friday. To av fem vurderer å handle fredag, ifølge en ny undersøkelse fra Virke.

På kun få år har Black Friday etablert seg i handelsstanden som den største enkeltstående salgsdagen i året. Undersøkelse Virke har gjennomført viser at to av fem av oss planlegger å følge med på kampanjer knyttet til Black Friday.- Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel, ifølge en pressemelding.I fjor var det elektronikk-kjedene som satset hardest på markedsføring og gode tilbud denne dagen, og ikke uten grunn.- Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende.- Tre av fem planlegger å handle klær, mens en av fem planlegger kjøp av kosmetikk. Black Friday får altså en vesentlig betydning for stadig flere bransjer, fortsetter han.Kommet for å bliAv de som planlegger å handle denne dagen, oppgir hele to av tre at de er ute etter å kjøpe julegaver. Julegaveshoppingen står høyest på agendaen i Trøndelag og Nord-Norge, der over fire av fem planlegger å handle julegaver på Black Friday.I fjor ble omsetningen på Black Friday nasjonalt anslått til 1,5 milliarder kroner (ekskl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før. Populariteten fikk også innvirkning på den tradisjonelle julehandelen. Veksten i desember ble som følge av Black Friday redusert med 0,5-1,0 prosentpoeng.- Vi ser et mønster i at Black Friday flytter en del av julehandelen som vi tradisjonelt gjør i desember til november. Det kommer vi trolig også til å se i år, når enda flere planlegger å gjøre unna deler av julehandelen allerede, sier Stende, ifølge meldingen.


Les også