Nyhetene som deles mest på Facebook

Nyhetsartikler som gjør folk sinte deles mer på Facebook, ifølge ny norsk forskning.

Kultur

Medieviter Anders Olof Larsson ved reklameskolen Westerdals Oslo ACT har studert over 7,7 millioner «likes» som ble gitt til nyhetsartikler postet på Facebook i perioden januar til mai 2016, skriver DN.Artiklene ble lagt ut av VG, Aftenposten og de svenske avisene Aftonbladet og Dagens Nyheter. Artikler som utløste sinne, i form av at leserne trykket på en ny reaksjonsknapp som Facebook kaller «Angry», ble ifølge avisen merkbart mer delt.- Vi er tilsynelatende mindre innstilt på å dele saker som gjør oss glade, sier Larsson til DN.Facebook kaller de nye måtene å reagere på Love, Haha, Wow, Sad og Angry. Disse har kommet i tillegg til den velbrukte Like-knappen, som ble innført for snaut åtte år siden.- Vi deler og kommenterer det som gjør oss sinte og provosert, og reagerer motsatt når innholdet gjør oss glade, sier Larsson til avisen.

facebook
nyheter
Nyheter
Kultur