<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mener Norge er et øl-uland

– Forestill deg at du går på en Meny eller Rema-butikk og kun får konservert mat. Det er ingen forbrukere som ville finne seg i det. 

Publisert 13. mars 2017
Oppdatert 13. mars 2017
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Lervig Aktiebryggeri mener Vinmonopolet har så trege systemer at det er umulig å selge nye, ferske øltyper til norske forbrukere, skriver DN.– Systemet kan ikke håndtere den flyten av varer vi kommer med, sier Anders Kleinstrup, som startet opp bryggeriet sammen med Kristoffer Stensrud.Bryggeriet satser blant annet på ferskøl av typen New England Ipa, som har en alkoholprosent på seks–syv prosent, Humlesmaken taper seg raskt, ifølge Kleinstrup. Ideelt sett skal forbrukeren ha samme smaksopplevelsen som når bryggeren tapper det av tanken.– Det får man ikke når ølet er tre måneder gammelt, sier Kleinstrup til avisen.– Forestill deg at du går på en Meny eller Rema-butikk og kun får konservert mat. Det er ingen forbrukere som ville finne seg i det. Men det er sånn det er på Vinmonopolet, fordi deres logistikk og innkjøpssystem er så tregt, sier han.Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet sier til DN at han ikke har hørt om problemet. Han sier at Vinmonopolet forholder seg til 503 ulike grossister. – Hvor lang tid det tar fra ølet tappes til det havner i utsalget via tilleggsutvalget, avhenger av grossist og distributør. Distributørene har store lagre i østlandsområdet, men jeg tror også det finnes mellomlagre på Vestlandet. Det bør gå innen uker. Vi har ikke noe byråkrati rundt dette, sier Lorentzen.