Forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea advarer mot hyppige handleturer og mener at null planlegging og lokketilbud betyr mer matavfall og penger ut av vinduet. 
VET IKKE HVOR PENGENE GÅR:MYE TID I BUTIKK:DYRT Å IMPROVISERE:ENKELT REGNESTYKKE:
Vi er elendige til å budsjettere matinnkjøpene våre. Vi bruker i gjennomsnitt 11 prosent av hele husholdningsbudsjettet vårt på mat. Likevel er det nesten en tredjedel av oss som ikke vet hvor mye penger vi legger igjen i dagligvarebutikkene. Det viser en undersøkelse fra Ipsos MMI gjort i 2015. I tillegg kjøper 28 prosent av oss mer enn vi hadde bestemt oss for når vi handler mat. Et flertall av oss bruker også mye tid på matinnkjøp. En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at hele 75 prosent av oss handler matvarer flere ganger i uken, og færre en én femtedel legger turen innom dagligvarebutikken bare én dag per uke.Jo oftere vi er i butikken, jo større er også sjansen for at vi bruker mer penger på å kjøpe ting vi ikke trenger, påpeker Elin Reitan, forbrukerøkonom hos Nordea.Ofte er vi sultne, trøtte og har kanskje barn med på slep når vi handler. Når vi i tillegg ikke har en plan, blir resultatet også ofte at vi ender opp med å kaste mer mat. Det er penger rett i søpla, sier Reitan. En undersøkelse fra YouGov viser at nesten dobbelt så mange handlet mat på nettet i 2016 som i 2015, og at nesten 4 av 10 sier de kommer til å handle oftere på nettet i år.   Dårlig planlegging betyr dyr hverdagsmat. I en hektisk hverdag kan det være vanskelig å forberede nøyaktig hva du behøver av ingredienser til familiemiddager gjennom en hel uke. Det gjør det vanskelig å redusere mengden mat vi kaster fordi den går ut på dato. Først nå begynner folk å få øynene opp for hva det egentlig koster å kjøpe middagsingredienser i butikken, tror Kjetil Graver. Han er daglig leder i Norges største matkasseleverandør, Godtlevert. Godtlevert leverer i dag ingredienser til middager til rundt 30 000 husstander hver uke. Enkelte mener matkasser blir dyrere i lengden enn å handle selv. Kjetil Graver mener regnestykket er enkelt. Hans kunder slipper stressende butikkbesøk med bensin- og parkeringsutgifter, og unngår å bruke penger på ting de kommer til å kaste, sier han.